Min søster er seriemorder

av (forfatter) og Henning J. Gundersen (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Da Korede blir avbrutt i middagen av et nødanrop fra søsteren Ayoola, vet hun hva hun må gjøre: Finne frem blekemiddel, gummihansker og nerver av stål. Dette er den tredje kjæresten Ayoola har drept. Korede burde ha gått til politiet, men hun er glad i søsteren sin, og som man sier: Familien kommer først. For blod er tykkere - men vanskeligere å fjerne fra teppet - enn vann.

Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite er garantert ulik alle andre seriemorder-thrillere du har lest, selv om historien inneholder drap store mengder blod, uhygge og til og med en politietterforskning.

Romanen handler om de to søstrene Korede og Ayoola, som har vokst opp med en sadistisk far og en dominerende mor i et pent strøk i Lagos. Faren døde i en ulykke for noen år siden, og de to søstrene stoler bare på hverandre.

Historien starter med at Korede blir avbrutt i middagen av et nødanrop fra søsteren Ayoola, da vet hun hva hun må gjøre: Finne frem blekemiddel, gummihansker og nerver av stål. Dette er den tredje kjæresten Ayoola har drept. Korede burde ha gått til politiet, men hun er glad i søsteren sin, og som man sier: Familien kommer først. For blod er tykkere - men vanskeligere å fjerne fra teppet - enn vann.

Priser og nominasjoner:

ISBN13 9788202645298

EAN 9788202645298

Genre Krim

Omtalt sted Nigeria

Dette er en liten bok, i sideantall, men også den mest underholdende krimhistorien jeg har lest dette året. Jeg storkoste meg med fortellingen, og det er helt umulig å legge den fra seg. Mer på grunn av humoren enn spenningen, selv om begge deler er sterkt tilstede. Min søster er seriemorder anbefales virkelig. Den er nominert til og har fått en rekke priser, som også sier noe om at dette er en meget godt skrevet bok. Jeg har også hørt rykter om at den skal bli film.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Love is not a weed,
It cannot grow where it please…

[…] I know better than to take life directions from someone without a moral compass.

It takes a whole lot longer to dispose of a body than to dispose of a soul, especially if you don’t want to leave any evidence of foul play.

• "Landet der man aldri dør - roman" av Ornela Vorpsi
  • "Syng, gravløse, syng" av Jesmyn Ward
  • "Tyll - roman" av Daniel Kehlmann
  • "Andre guder - du skal ikke ha andre guder enn meg" av Jørgen Brekke
  • "Et gap i tiden - Vintereventyret gjenfortalt" av Jeanette Winterson
  • "Jenta med minneboken - en historie om krig og familie, og et menneske tapt og funnet" av Bart Van Es