København ; Kilimanjaro : noveller

av (forfatter) og Knut Johansen (gjendikter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Novellesamlinga er delt i to deler. København inneholder elleve noveller som er portretter av mennesker løst forbundet med hverandre. De tar opp temaer som hvordan vi lever, om det er noe vi har til felles, eller om vi fjerner oss fra noe som kunne vært et felles møtepunkt. I Kilimanjaro er arenaene både nære og fjerne. Her møtes hvit og svart, Europa og Afrika, nord og sør, mennesker med forskjellig bakgrunn og erfaringer.

To novellesamlinger samlet i én bok; lavmælte, sobre noveller som krysser og speiler hverandre og inviterer til stor leseopplevelse. København: Elleve portretter av mennesker med løse forbindelser. En verden der menneskene passerer hverandre uten å gjøre seg bemerket eller påta seg forpliktelser. Guldager stiller seg spørsmålene; Hvordan lever vi? Samles vi om noe? Eller fjerner vi oss mer og mer fra det som kunne være et felles møtepunkt? Og befinner vi oss på et lykkelig sted mellom den moderne verdens flyktighet og den gamle verdenens forpliktelser? Kilimanjaro: Fra Danmark til Afrika, fra København til Kilimanjaro, arenaene er både nære og fjerne i denne samlingen som er tett knyttet til København. Her møtes hvit og svart, mennesker med vidt forskjellig bakgrunn og vidt forskjellige erfaringer. Her møter vi den hvite kvinnen som bryter ut av familien for å jobbe i Afrika, den svarte kvinnen som jobber hos en hvit familie og som svikter sin sønn og det dansk-engelske paret som vil bestige Kilimanjaro. I en nedtonet, nøktern stil, som gir rom for leseren, presenterer Guldager flere beslektede historier. De handler om hvordan våre virkeligheter støter sammen - i én verden.Danske Katrine Marie Guldager (f. 1966) debuterte i 1994 med diktsamlingen Dagene skifter hænder. Hun har skrevet både prosa, lyrikk og drama. I 2005 mottok hun den danske Kritikerprisen. De to novellesamlingene Københavnog Kilimanjaro utgjør hennes første utgivelse på norsk. «Med Katrine Marie Guldager i fortellerstolen kan man nesten føle seg hensatt til et blixensk univers.» Information«Katrine Marie Guldager beriker leseren med utsøkte og tilgjengelige noveller.» Børsen

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205362086

EAN 9788205362086

En dag da de satt ute i hagen og hadde tent grillen, visste hun at det var slutt, hun kunne ikke bli så mye som et sekund lenger. Hun gikk inn i huset, hentet sebravesken sin, og så gikk hun ut til ham og sa det som det var:
- Jeg er nødt til å gå.

Bitten er lettet da han ringer, og tilgir ham straks [...] Boris legger på røret og tenker: Hun har aldri elsket meg.

Vår 2015

Bøker lest i 2020.