Lushons plater

Cappelen 2005 Heftet

I år 2053 bryter tredje verdenskrig ut, og sivilisasjonen går under i et inferno av rasekriger og epidemier. De overlevende samler seg i primitive stammesamfunn og søker ly i undergrunnen. Støvstormer herjer, og Europa er forvandlet til en ødemark kalt Daulandet. Det er stor matmangel, og det tys til kannibalisme. I ruinbyen Osh Lo møter vi nattjegeren Evv, den siste av klanens menneskejegere. Dette er den første boka om Evv.

En bredt anlagt og handlingsmettet fremtidsvisjon. Spennende og skremmende realistisk, en tankevekkende påminnelse om en nær og mulig fremtid.

I år 2053 bryter tredje verdenskrig ut, med katastrofale følger for miljøet. De få overlevende søker ly i undergrunnen, i falleferdige parkeringshus og t-banestasjoner, der de samler seg i primitive stammesamfunn. Solen er nå blitt så sterk at den dreper. Treårsvintre og støvstormer har forvandlet mesteparten av Europa til en ødemark kalt Daulandet. Matmangelen er stor, og kannibalisme er en helt vanlig foreteelse.

I ruinbyen Osh Lo møter vi nattjegeren Evv Lushon. Siden han er født med mutasjoner, betraktes han som en av gennerne, en underkaste som rangerer langt under menneskene i Bigge-Mahmeds klan. Evv har ulveaktige trekk, og som nattjeger er det hans oppgave å jakte på de rivaliserende klanenes jegere. Han er etterkommer av en transgener, en genetisk manipulert elitesoldat, og kan bare se i nattemørke. Likevel er det mer ved Evv enn klanens mennesker tror. Evvs fosterfar Olda har lært ham om Bokk-Staver og verden slik den var før krigen brøt ut, og når klanen blir utryddet og Mennihetas korsbærende krigere lover å drepe alle nattjegere, flykter Evv sørover gjennom Europa, på søken etter de siste restene av sivilisasjon.

Boken fikk gull for beste bokomslag/voksenlitteratur i Årets vakreste bøker 2005.

Les utdrag fra boken [pdf]

EAN 9788202244835

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Genre Science fiction

Omtalt tid 2000-tallet

En av årsakene til at jeg stadig leser en god del litteratur er «forventningen» om en stor opplevelse, eller «oppdagelse». Jo mer jeg leiter og leser, desto større er sjansen for at opplevelsene kommer. Som oftest går det noen tusen sider mellom hver gang, og jeg takker høyere makter for at jeg IKKE gikk glipp av nettopp DENNE boka, eller DISSE bøkene. Ekstra pirrende er det gjerne når bøkene er relativt ukjente, eller av en type jeg sjøl sjelden leser - og lengselen etter slike gullklumper driver meg videre i bøkenes verden. :)

I 2009 hadde jeg en av mine største litterære oppturer noensinne, da jeg etter tips fra en kompis leste «Lushons plater» (2004), «Anubis» (2006) og «Evercity» (2007), også kalt «Evv Lushon-trilogien». Trilogien om hybriden Evv Lushon er en framtidsvisjon, der handlinga er lagt til etter tredje verdenskrig. Verden ligger i ruiner, og samfunnet slik vi kjenner det eksisterer ikke lenger…

"Lushons plater" river deg med fra første side, og deretter er det vanskelig å stoppe før hele trilogien er konsumert. Jeg oppfatter bøkene som svært visuelle og "filmatiske", og det kunne vært svært interessant å se disse bøkene filmatisert, gjerne som tv-serie.

NB! Tåler gjenles! :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ensomhet er en forbannelse. Den er den største av alle lidelser.

Den gamle snakket ofte om min tid. Min tid var nesten det samme som tida før, men i min tid var alt bedre og mer riktig.

Savnet vil ikke slippe meg, det er en sykdom dypt inni brystet

Life is only a flicker of light in the vastness of darkness in the mercy of night

Kunne de bare sett inn i det speilet som er fortiden. Men menneskene så alltid fremover, aldri tilbake.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Det vert skrive mykje bra sci-fi og fantasy her til lands. På denne lista har eg samla nokre personlege favorittar av arten. Fleire av dei kunne ha hevda seg i verdstoppen om språk og forfattar hadde vore engelsk/amerikansk.

Dystopisk litteratur fra nordiske land, håper til å få høre flere tips!

• "Evercity - roman" av B. Andreas Bull-Hansen
  • "Anubis - roman" av B. Andreas Bull-Hansen