Cernunnos' komme

horngudens tale

bok IV

Tiden 2000 Innbundet

En utsultet jeger vandrer ned fra Barkasfjellene i nord. Halvt glemte minner driver ham sørover, mot landet som føder vårsolen. I fire tiår har han levd i skogene, men bak skjegget har han en ung manns ansikt. Barkasmennene kaller han Ulv, og rundt leirbålene blir det sagt at han bærer vargenes sjel i seg. Men Ulvs møte med bosetningen i sør endrer alt. Han trekkes inn i en verden i omveltning. For Tarkins krigere har seilt over havet, og landene er hjemsøkt av feider og krig. Det eldste folket hvisker at gudene har steget ned fra himmeltaket for å kjempe blant dødelige menn. Tiden er kommet da Cernunnos vil vende tilbake. Og han vil reise seg mot sin gamle fiende i sør.

B. Andreas Bull-Hansen utga sin første bok i 1996, og er siden blitt en av våre mest leste forfattere innen den mytiske og eventyrlige sjangeren. Det var dager og måneder, det var år og tiår. Mange slektledd av ulver hadde han sett, han kjente deres hyl når lederhannen døde, og han hylte med dem. Det var hans liv. Det var slik det alltid hadde vært. Han var en vandrer, en omstreifer. "Ulvmanna vandre," pleide barkasjegerne å hilse ham. Men han så dem sjelden. Kanskje støtte han på sporene deres noen ganger hver vinter, og kanskje så han bålrøyken fra leirene deres når han holdt seg i fjellene. Men han gikk alltid en annen vei. En utsultet jeger vandrer ned fra Barkasfjellene i nord. Halvt glemte minner driver ham sørover, mot landet som føder vårsolen. I fire tiår har han levd i skogene, men bak skjegget har han en ung manns ansikt. Barkasmennene kaller ham Ulv, og rundt leirbålene blir det sagt at han bærer vargenes sjel i seg.Men Ulvs møte med bosetningene i sør endrer alt. Han trekkes inn i en verden i omveltning. For Tarkins krigere har seilt over havet, og landene er hjemsøkt av feider og krig. Det eldste folket hvisker at gudene har steget ned fra himmeltaket for å kjempe blant dødelige menn. Tiden er kommet da Cernunnos vil vende tilbake. Og han vil reise seg mot sin gamle fiende i sør. I Cernunnos' komme blir vi med inn i en mytisk og fascinerende verden. Boken er en frittstående fortsettelse av Ham som søker, og utgjør den fjerde delen av "Horngudens tale".

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2000

Genre Fantastisk litteratur

Jeg fikk denne boken av min mor da den kom. Raskt forsto jeg at det var flere i serien, så jeg lånte de andre på biblioteket. Det var en bra bok, og jeg kan på det varmeste anbefale serien for fantasyfolket. Det er mye mørk tematikk i bøkene, så jeg vil nok anbefale den for de over 16 år. Kanskje også 18. Dette er jo noe så skjeldent som en norsk fantasyserie. Dem er det ikke mange av. Terningkast 5 fra meg.

Kjøpt på bibliotek 10 kr stk :-)

• "Tazka Kora - horngudens tale" av Bjørn Andreas Bull-Hansen
  • "Der gudene dør - horngudens tale" av Bjørn Andreas Bull-Hansen