Lushons plater

Cappelen 2004 Innbundet

I år 2053 bryter tredje verdenskrig ut, og sivilisasjonen går under i et inferno av rasekriger og epidemier. De overlevende samler seg i primitive stammesamfunn og søker ly i undergrunnen. Støvstormer herjer, og Europa er forvandlet til en ødemark kalt Daulandet. Det er stor matmangel, og det tys til kannibalisme. I ruinbyen Osh Lo møter vi nattjegeren Evv, den siste av klanens menneskejegere. Dette er den første boka om Evv.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202240530

EAN 9788202240530

Serie Evv Lushon (1)

Genre Science fiction

Omtalt tid 2000-tallet

En av årsakene til at jeg stadig leser en god del litteratur er «forventningen» om en stor opplevelse, eller «oppdagelse». Jo mer jeg leiter og leser, desto større er sjansen for at opplevelsene kommer. Som oftest går det noen tusen sider mellom hver gang. Da takker jeg høyere makter for at jeg IKKE gikk glipp av nettopp DENNE boka, eller DISSE bøkene. Ekstra pirrende er det gjerne når bøkene er relativt ukjente, eller av en type jeg sjøl sjelden leser. Lengselen etter slike gullklumper driver meg videre i bøkenes verden. :)

I 2009 fant jeg en slik gullklump, eller egentlig tre, da jeg etter tips fra en kompis leste «Lushons plater», «Anubis» og «Evercity», også kalt Evv Lushon- eller Anubistrilogien. Historien om hybriden Evv Lushon er en framtidsvisjon, der handlinga er lagt til etter tredje verdenskrig. Verden ligger i ruiner, og samfunnet slik vi kjenner det eksisterer ikke lenge. Jeg oppfatter bøkene som svært visuelle og "filmatiske", og det kunne vært svært interessant å se disse bøkene filmatisert. Kan jo håpe...

NB! Tåler gjenles! :)

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ensomhet er en forbannelse. Den er den største av alle lidelser.

Den gamle snakket ofte om min tid. Min tid var nesten det samme som tida før, men i min tid var alt bedre og mer riktig.

Savnet vil ikke slippe meg, det er en sykdom dypt inni brystet

Life is only a flicker of light in the vastness of darkness in the mercy of night

Kunne de bare sett inn i det speilet som er fortiden. Men menneskene så alltid fremover, aldri tilbake.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Det vert skrive mykje bra sci-fi og fantasy her til lands. På denne lista har eg samla nokre personlege favorittar av arten. Fleire av dei kunne ha hevda seg i verdstoppen om språk og forfattar hadde vore engelsk/amerikansk.

Dystopisk litteratur fra nordiske land, håper til å få høre flere tips!

Her er en liste over dystopier som man i utgangspunktet tror er en «vanlig» roman

• "Evercity - roman" av Bjørn Andreas Bull-Hansen
  • "Anubis - roman" av Bjørn Andreas Bull-Hansen