Korrigeringer

av (forfatter), Jorunn Carlsen (oversetter) og Arne-Carsten Carlsen (oversetter).

Cappelen 2003 Heftet

Etter nesten 50 år som kone og mor, er Enid Lambert klar for litt moro. Uheldigvis lider mannen hennes av Parkinsons, og barna har forlatt hjemmet for lenge siden. Den eldste, Gary, forsøker å overbevise både kona si og seg selv om at han ikke er deprimert. Den mellomste, Chip, har mistet sin tilsynelatende trygge akademiske stilling, og mislykkes med sine nye prosjekter. Og Denise, den yngste, har forlatt et ødeleggende ekteskap bare for å kaste bort sin ungdom på en affære med en gift mann. Det er i hvertfall det Enid frykter. Desperat etter å få noe hyggelig å se fram til, bestemmer Enid seg for å samle hele familien til en siste jul hjemme.

Jonathan Franzen har opplevd en sjelden suksess med sin tredje roman Korringeringer. Skildringen av familien Lambert og de grunnleggende bestanddelene i den amerikanske kulturen er gripende, lattervekkende og nådeløs.Enid Lambert begynner å planlegge julen i mars. Hun maser på de tre voksne barna om å komme hjem til julefeiring i St. Jude. Hun vil ha en god, gammeldags familiejul, det hun glemmer, er at familien hater å være sammen og umiddelbart går hverandre på nervene. Som pressmiddel bruker hun Alfred. Han er syk av Parkinsons, og blir stadig mer innesluttet og deprimert. Men Gary, Chip og Denise har sine egne miserable liv å leve. De vil ikke hjem til Enids krampekos og Alfreds stadig mer fraværende og forvirrete skikkelse. Gary's ekteskap er på gyngende grunn, og alt tyder på at et julebesøk i St. Jude vil bli dødsstøtet. Chip lyver om årsaken til at han fikk sparken fra jobben som collegelærer i feministiske teorier og han kan ikke på noen måte gjøre rede for hva han lever av nå. Denise legger hele sjelen sin i restauranten hun eier, og vil ikke konfronteres med Enids sukk og stønn om ekteskap og barnebarn, eller dårlig skjulte hentydninger til gifte elskere.
Og Enid grubler over livet sitt og hvorfor hun ikke har hatt det perfekte ekteskapet eller de perfekte barna hun forestilte seg at hun skulle ha. Ingen i familien Lambert lever det livet de drømte om. Jonathan Franzen beskriver nådeløst, rørende, humoristisk og med mye varme den amerikanske familien og det sprikende gapet mellom moderne og tradisjonelle forventninger til livet.

Årets boksuksess i USA, 900 000 solgte bøker. Vinner av National Book Award 2001. Utropt til en av de siste tiårenes mest betydningsfulle romaner av et samstemt kritikerkorps.

Jonathan Franzen har opplevd en sjelden suksess med sin tredje roman Korringeringer. Skildringen av familien Lambert og de grunnleggende bestanddelene i den amerikanske kulturen er gripende, lattervekkende og nådeløs. Kritikken har vært begeistret. Jonathan Franzen er utropt av Granta til en av Amerikas beste forfattere under førti. Han har tidligere utgitt The Twenty-Seventh City og Strong Motion.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202222208

EAN 9788202222208

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Tildelt litteraturpris Årets beste utenlandske bok 2002

Den gangen Enid giftet seg med Alfred Lambert, tenkte hun følgende om denne kjekke mannen:

"Hva skulle man tro om Al Lambert? Man hadde de gammelmodige tingene han sa om seg selv, og den ungdommelige måten han så ut på. Enid hadde valgt å tro på de løftene utseendet gav. Livet ble så et spørsmål om å vente på at personligheten han skulle endres.

Mens hun ventet, strøk hun tyve skjorter i uken ..."

Etter som årene gikk og de fikk sine tre barn - Chip, Denise og Gary - har Enid måttet svelge i seg skuffelse på skuffelse. Hennes mann har ikke akkurat vært av den amorøse typen, og mang en gang har hun grått seg i søvn bak ryggen hans i ektesengen, mens kroppen hennes verket etter kjærlige berøringer som aldri kom. For mannen hennes var og ble følelsesmessig avstumpet, noe også barna har lidd under. Alt som betydde noe for Alfred var nemlig karrieren og oppfinnelsene som han styrte med i ensom majestet i kjelleren, avsondret fra resten av familien i den lille fritiden han tross alt hadde.

Nå er Alfred pensjonert, og har fremskreden Parkinson, demens og depresjon. Enid lider under å ha det fulle og hele ansvaret for mannen sin, som ikke har blitt noe mindre sta med årene. Enid har ett brennende ønske: å samle hele familien til en siste julefeiring i St. Jude! Det skal vise seg å bli alt annet enn enkelt. For å sitere baksideteksten på boka: "Men Gary, Chip og Denise har sine egne miserable liv å leve. De vil ikke hjem til Enids krampekos og Alfreds stadig mer fraværende og forvirrede skikkelse."

Gary er kanskje den mest vellykkede av søsknene tross alt. Han har i det minste en ektefelle og barn - i motsetning til sine søsken. Men ekteskapet knirker i sine sammenføyninger, og med en kone som har forlest seg på populærpsykologi og som feller den ene diagnostiske dommen etter den andre over ham når hun har behov for å manipulere seg frem til et større handlingsrom, så blomstrer ikke akkurat den ekteskapelige lykken. Etter en hel høst med stillingskrig angående hvor julen skal feires, gir Gary opp og bestemmer seg for å reise hjem til foreldrene sine alene. Hvorpå han umiddelbart blir gjenstand for sin kones kjærlige omsorg igjen ...

Denise har etter mange år med hardt arbeid skapt seg et navn innen restaurantbransjen. Men etter å ha innledet et lesbisk forhold med sjefens kone ... og som om ikke det var nok også et forhold med sjefen, får hun sparken. Plutselig står hun på bar bakke økonomisk. Og Chip, den yngste og mest ansvarsløse i søskenflokken, har rotet seg bort i den litauiske mafiaen etter at han fikk sparken som lærer ved universitetet pga. et usømmelig forhold med en av sine studenter. Men som han lakonisk konstaterer etter hvert: han er faktisk den som har minst problemer av dem alle!

Så spørs det da om Enid får oppfylt sitt ønske om en familiegjenforening av det virkelig koselige slaget ...

I denne bitende, satiriske boka kritiserer forfatteren det amerikanske samfunnet og ikke minst den amerikanske drømmen. Ingen av medlemmene i familien Lambert har lykkes i å nå sine drømmer, og er nokså desillusjonerte og skuffede. Tidvis fremsto de nesten som karikaturer. Med en mor som hele deres liv har dekket over alt som ikke var som det skulle være med et smil, og som har latt som alt var greit likevel, er det kanskje ikke så rart at barna har endt opp uten noen egentlig retning i livene sine. For øvrig var det interessant å merke seg Enids misnøye med alt og alle så lenge mannen hennes var i nærheten, mens hun faktisk sluttet å ergre seg så mye når han ikke var der lenger. Som om alle ergrelsene for stort og smått var en slags overlevelsesstrategi slik at hun skulle slippe å tenke for mye på sitt eget begredelige liv, som faktisk var til å grine av.

Oppi alt det tragikomiske er dette like fullt en varm roman, og jeg ble veldig glad i familien Lambert underveis.

Jeg har endt opp med å gi boka et sterkt terningkast fem. Når boka ikke når helt opp i toppsjiktet er dette fordi jeg opplevde at boka innimellom hadde noen dødpunkter som med fordel kunne ha vært strammet litt opp. Det er selvfølgelig ikke til å komme forbi at jeg sammenligner boka med forfatterens ferskeste roman "Frihet", som jeg synes var hakket bedre enn denne. Grunntonen i begge disse bøkene er for øvrig nokså lik, og det er godt mulig at en som leser "Korrigeringer" først vil like denne boka bedre enn "Frihet". Alt i alt en meget lesverdig bok som det absolutt er vel verdt å få med seg i mylderet av mange gode bøker!

Sterk 5er. Litt for "wordy" i visse partier, men forfatteren briljerer med menneskelig innsikt, humor, tragedie og skyhøy gjenkjennelsesfaktor for alle med familie :-)

Under forutsetning om at de fleste mennesker ønsker å være del av en lykkelig familie, er dette egentlig ganske trist lesning.

"What's life for?"

"I don't know."

"I don't either. But I don't think it's about winning."

"Norway has produced outstanding Alpine skiers - I mention the name Kjetil Andre Aamodt with some confidence that it will 'ring a bell'" (...)

"Norwegians are fantastically boring," Mr. Söderblad said hoarsely in Enid's ear.

Som han hatet og elsket klangen i stemmen hennes, spretten i ganglaget og det avklarende i egenkjærligheten! Hun fikk være seg selv, men det fikk ikke han. Og han innså at han var ødelagt - at han ikke likte henne, men ville savne henne katastrofalt.

Mens hun ventet, strøk hun tyve skjorter i uken ...

Elective ignorance was a great survival skill, perhaps the greatest.

Ingenting er som å jobbe seg gjennom en bok på 6-7-800 sider og bare håpe at det aldri tar slutt....

Huffington Post har laget ei liste over bøker de mener du må lese før du fyller 30. Her er introduksjonen deres:

Some books are best read at a certain age. Even the novels and memoirs you might consider timeless -- Toni Morrison's The Bluest Eye or Joan Didion's The Year of Magical Thinking -- can serve a special purpose if consumed during a particular phase in your life. That particular phase is, of course, your 20s.

The much celebrated, sometimes maligned, decade is an undeniably impressionable one. You've happily exited your teens, slowly freeing yourself of the weighty angst you carried throughout high school. You might have one foot in college and the other in a career, even if you're well beyond graduation, nestled comfortably in a new job -- maybe even a relationship. But you're probably not settled -- financially, emotionally, spiritually, artistically. You're aching for a philosophy, for a template for adulthood; anything that will anchor your constantly evolving life to solid ground.

Cue the 30 books you should read before you turn 30! From Alice Munro to Ralph Ellison, these are the books that are best read in your 20s, when you're restless and hungry for new ideas. Whether you're just starting the decade or about to leave it, you've still got time to put a dent in this literary bucket list.

Visste du at det finnes en nettside som heter The Lisa Simpson Book Club?

skriv bildebeskrivelse her

Her er bokhylla hennes, slik den gjengis på den siden. Ser dog ut som om den ikke har blitt oppdatert på en stund, for det finnes flere bøker i serien.

Because I heart Oprah <3

Ferdig 1.12.16☺️☺️ Jeg kom ikke gjennom Popsugars reading challenge 2015. 52 bøker ble litt for mye for meg. For 2016 har Popsugar Reading challenge 40 punkter, så jeg prøver igjen! Her er lista i fri norsk oversettelse. Artig dette her:-)

• En bok basert på et eventyr
  • En bok som har vunnet National book award
  • En Young Adult bestselger
  • En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
  • En bok med handling fra ditt hjemsted
  • En bok oversatt til engelsk
  • En kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
  • En bok hvor handlingen er i Europa
  • En bok på under 150 sider
  • En New York Times bestselger
  • En bok som blir til film dette året
  • En bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
  • En selvutviklingbok
  • En bok du leser ut på en dag
  • En bok skrevet av en kjendis
  • En politisk memoar
  • En bok som er minst 100 år eldre enn deg
  • En bok på mer enn 600 sider
  • En bok fra Oprah's bokklubb
  • En science- fiction roman
  • En bok anbefalt av et familiemedlem
  • En tegnet roman
  • En bok publisert i 2016
  • En bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
  • En bok hvor handlingen er om sommeren
  • En bok og dens prequel
  • Et mordmysterie
  • En bok skrevet av en komiker
  • En dystopi
  • En bok med blått omslag
  • En diktsamling
  • Den første boken du ser i en bokhandel
  • En klassiker fra det 20 ende århundre
  • En bok fra biblioteket
  • En selvbiografi
  • En bok om en roadtrip
  • En bok om en kultur du er ukjent med
  • En satirisk bok
  • En bok hvor handlingen foregår på en øy
  • En bok som garantert vil gi deg glede

• "Frihet" av Jonathan Franzen
  • "Vernon God Little - a 21st century comedy in the presence of death" av D.B.C. Pierre
  • "Revolutionary road" av Richard Yates
  • "The sense of an ending" av Julian Barnes