Bølle på døra

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Oktober 2012 Innbundet

Boka beveger seg fram og tilbake i tid og sted gjennom 40 år, med utgangspunkt i pønkrockens California. Den skildrer et pulserende musikkmiljø som knytter folk sammen, før alt forandrer seg. Sentrale skikkelser er pønkrocker og senere stjerneprodusent Bennie Salazar, og den unge jenta Sasha, som jobber for Bennie og sliter med kleptomani.

Her er boka som tar tiden på pulsen, har tatt amerikanske kritikere og lesere med storm og høstet et skred av litterære priser. Romanen rommer en vev av fortellinger med røtter i punkrockens California og tråder inn i framtidens USA. Sentralt står livene til BennieSalazar, punkrocker og senere stjerneprodusent, og Sasha, den unge kvinnen som jobber for Bennie og sliter med kleptomani. Boka handler om å være ung, og plutselig være eldre. Den beveger seg fram og tilbake over 40 år, flytter seg mellom New York, San Francisco, Napoli og Afrika. Den fanger tidens nådeløse gang og teknologiens ubønnhørlige frammarsj som herjer med vår menneskelighet.

Forlag Oktober

Serie Bølle på døra (1)

Omtalt sted USA

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2011

Springende smakebiter og situasjonsrapporter om et utvalg mennesker vagt tilknyttet hverandre. Noen av personenen og situasjonene engasjerer langt mer enn andre, og det hele er såpass løst at det nesten føles som en novellesamling heller enn en roman. Alt i alt er det fint skrevet, med noen fine observasjoner om mennesklighet, men uten at helheten overbeviste.

En meget god bok. Spennende å lese om punkmiljøet/tiden. Hver person var skildret med overbevisning og trovedighet. gleder meg til å lese resten av forfatterskapet. Dette var min første bok av Egan.

Artig skrevet, full av gode historier :-) Dette var en bok jeg ikke kommer til å glemme.

Dette var en ganske så tynn suppe som var et godt stykke unna å leve opp til alle lovordene jeg har lest. Jeg har syslet en hel del med musikk selv, og det er for så vidt lett å kjenne seg igjen i deler av situasjonene. Problemet er at de mange karakterene ikke får tid eller plass til å utvikle seg. Det er mange gode tilløp, men jeg synes ikke Egan gir de potensielt interessante figurene en fair sjanse. Det skrapes bare lett i overflaten. Mange gode idéer, men i sum synes jeg den er litt for smart for sitt eget beste.

Et sammensurium av fortellinger som til slutt utgjør en mer eller mindre enhetlig roman kretsende rundt det jeg vil kalle romanens hovedperson Sasha. Jennifer Egan selv vil ikke sette verket sitt i bås og kaller boken noe mellom en novellesamling og roman. Hun veksler mellom intern og ekstern synsvinkel, hopper i tid og sted (for så vidt ikke nok til å kalle innholdet for noveller) og benytter seg av grafiske spesialeffekter i form av en 75 sider lang power point presentasjon som utgjør et av sluttkapitlene i boken. Hun er så "up to date" at hun også fletter inn sms-språk i bokens siste kapittel. Stilistisk sett nyskapende og absolutt forfriskende, hun holder heldigvis (for lesevennlighetens del) sms-språket til et minimum.
Jeg holdt på å oppgi boken tidlig ettersom detaljene omkring musikkmiljøet i California med enorme mengder "name dropping" ble for smalt, men med rask skumming over totalt uinteressante band-opplysninger lyktes det meg å komme forbi dette hinderet.

Sasha utgjør sentrum i historien. Denne selvdestruktive, unge kvinnen med kleptomaniproblem , rusmisbruk og formålsløs omflakking i alle verdenshjørner er romanens kjerne og hun dukker opp i bolker av historien og er også tilknyttet andre fortellerstemmer. Musikkprodusenten Bennie Salazer er den andre sentrale personen som kommer og går i , flettet inn i andres historier , men også som hovedperson i bokens midtre del.

Til tross for enkelte vanskjebner går det godt for de fleste, oppløsning blir aldri riktig permanent og dette er jo fin mat for Hollywood må man anta. Safariscener i Afrika og pr-møte mellom diktator/krigsforbryter og filmstjerne med nykker, er krydder som filmindustrien liker vil jeg tro.

Miljøbeskrivelsene er detaljerte, humoren ligger på lur både i personkarakteristika og situasjoner, språket varierer mellom et muntlig preg og større passasjer med rik billedbruk. Jennifer Egans roman gir sterke assosiasjoner til Jonathan Frantzen og ser ut til å være et nytt bilde av dagens Amerika.

How did you get so old? Was it all at once, in a day, or did you peter out bit by bit? When did you stop having parties? Did everyone else get old too, or was it just you? Are other people still here, hiding in the palm trees or holding their breath underwater? When did you last swim your laps? Do your bones hurt? Did you know this was coming and hide that you knew, or did it ambush you from behind?

I’m done. I’m old, I’m sad - that’s on a good day. I want out of this mess. But I don’t want to fade away, I want to flame away - I want my death to be an attraction, a spectacle, a mystery. A work of art.

"Du klarer det, Scotty - du er nødt," sa Bennie med sin sedvanlige sinnsro, men gjennom det lett glisne, sølvgrå håret kunne Alex se et skimmer av svette på issen. "Tida er en bølle, ikke sant? Har du tenkt å la bølla herse med deg?"
Scotty ristet på hodet. "Bølla vant."

Kom gjerne med tips til lignende bøker (og kom gjerne også med forslag til en bedre liste-tittel).

Bøker jeg liker som skal bli til film, eller som jeg har hørt rykter om skal bli til film.

Bøker jeg har lest i 2013.

I følge the Guardian

• "Formål ekteskap" av Jeffrey Eugenides