I en annen verden

av (forfatter) og Hilde Rød-Larsen (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Bejublet britisk forfatter debuterer med tankevekkende og hjerteskjærende oppvekstskildring.

Ti år gamle Judith McPherson og faren eier ikke så mye. Huset er fullt av nedstøvede gamle gjenstander og arvestykker fra en mor som Judith aldri kjente. Men Judith skuer verden med Troens øyne, og der andre bare finner søppel, ser Judith muligheter.
For å glemme plageåndene på skolen bygger hun en modell av Guds lovede «Prydelsens land» med mennesker av piperensere, elver av aluminiumsfolie og fjell av pappmasjé og bark. Og hva hvis Judith nå hadde lagd snø av barberskum, bomull og cellofan? Da hadde skolen kanskje holdt stengt på mandag?
Da Judith åpner øynene neste dag, er verden utenfor helt hvit. Hun har utført det første mirakelet. Og dermed starter også problemene for Judith og faren ?
Grace McCleen (f. 1981) vokste opp i en familie som bekjente seg til Jehovas vitner. Hennes debut I en annen verden er en alvorlig og hjerteskjærende oppvekstskildring om ensomhet, lengsel og savn. Men Judiths historie handler også om tvil, tro og håp - og om å lære seg å ta igjen.
«'I en annen verden' er ingen selvbiografi. Det er en roman - et helt fantastisk episk verk. ... Vakkert og rystende». Cathrine Krøger, Dagbladet
«Religionen får lov til å spele mange roller i denne debutromanen. Korleis denne jenta og faren blir behandla på skule og arbeidsplass fordi dei er 'annleis' er eit anna poeng som er med på å gjere I en annen verden både tankevekkjande, vond og gripande.» Marta Norheim, NRK P2
«Den lille jentas indre liv skildres svært overbevisende og sårt.» Vårt land
«Men aller mest er det eit finstemt, nydeleg bilde av ein ti-åring som har det vanskeleg både heime og ute.. ... boka ... er velsigna fri for sentimentalitet.» Fædrelandsvennen
«McCleen har skapt en stemme som klinger sannferdig og resonnerer dypt. Romanen er sprekkeferdig av spenning og sårhet. Den er et lite mirakel i seg selv.» Daily Mail
«Grace McCleens skrivekunst er dyp, vidunderlig og mektig, og hun slipper oss helt inn i hjertet til denne sarte, følsomme lille jenta.» The Independent

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205419483

EAN 9788205419483

Omtalt sted Wales

Kjedelige dommedagsprofetier

Da jeg kom over Cathrine Krøgers omtale av denne boka i Dagbladet tidligere i år - en omtale med overskriften "Jeg forventer ikke å leve særlig lenge i denne verden. Gud vil snart bringe Harmageddon over oss - sier 10 årig Jehovas vitne i en ekstraordinær roman" - ja, da måtte jeg umiddelbart gå til anskaffelse av den!

Forfatteren Grace McCleen (f. 1981) vokste selv opp i det hun kaller en fundamentalistisk familie som tilhørte sekten Jehovas vitner. Hun opplevde å bli utstøtt av sekten fordi hun hadde for mange utenforstående venner. For boka "I en annen verden" har hun mottatt en rekke priser og debutantutmerkelser. Temaet religiøs fundamentalisme, hva enten det handler om kristendom eller islam, slår som regel alltid an - både innenfor litteraturen og innenfor filmindustrien. Og selv har jeg alltid hatt et lyttende øre til disse temaene pga. egen oppvekst med nærhet til spesielt sekten Jehovas vitner.

I "I en annen verden" er det tiåringen Judith McPherson som er fortellerstemmen - ja endog jeg-personen i boka. Og bare for å ha sagt det med en gang: selv om bokas jeg-person virker mer reflektert enn det jeg vanligvis forbinder med tiåringer, hadde jeg ingen problemer med å akseptere det faktum at det nettopp er en tiårings stemme vi forholder oss til i boka.

Judiths mor døde mens hun fødte datteren fordi hun nektet å ta imot blodoverføring i den forbindelse. Judith har derfor aldri kjent sin mor, og vokser opp ssammen med faren. Det er bare de to, og troen på Gud slik han er fremstilt i sekten gir morens dødsfall en slags mening.

Judith går mye for seg selv. Ja, hun er på mange måter et forsømt barn, og selv ikke tilknytningen til sekten kan forhindre at hun lider under å være mye alene. Fantasien løper løpsk, og alt hun lærer på møtene i sekten tolker hun helt bokstavelig. Så bokstavelig at det er sørgelig å lese om hvordan hun utformer livet sitt ut fra dette. Det er dessuten få gleder forbundet med denne religionen, for ikke kan de feire jul og ikke kan de feire fødselsdager. Til middag spiser de bitre urter, liksom for ytterligere å understreke at alt unødvendig her i livet er nettopp dét: unødvendig!

Judith omgjør bildene av det lovede paradis som forventes etter at Harmageddon har gjort ende på alt, til noe helt konkret som hun kaller Prydelsens land. Her lager hun mennesker og dyr ved hjelp av piperensere og annet som hun måtte ha for hånden.

"Far sier at det bare er et tidsspørsmål før noen sprenger verden i fillebiter uansett eller penger blir ubrukelige, eller et virus utrydder oss, eller hullet i ozonlaget på størrelse med Grønnland blir på størrelse med Australia. Så det er enda godt at Harmageddon kommer pg at det ikke blir noe igjen av denne gamle verdenen.

Og jeg synes at det er bra fordi isbjørner sulter og trær dør, og hvis man legger fra seg en plastpose på bakken, blir den aldri borte, og jorda har fått nok plastposer. Og fordi at i den nye verdenen kommer jeg til å treffe moren min." (side 25)

Om det er sektlivet som sådan eller det forhold at Judith blir gående vel mye alene som et forsømt barn, som gjør at det tidvis tipper over og man lurer på om hun er i ferd med å miste forstanden, gir ikke historien noe entydig svar på. Derimot blir det sittende fast et inntrykk av hvor uheldig det er å fylle hodet på et lite, umodent og uferdig barn med sterke skremmebilder på jordens undergang. For Judith evner i liten grad å skille mellom fantasi og virkelighet.

Noe av filosofien bak alle slike sekter er tanken på å være forfulgt av verden utenfor, og det er nettopp dette - fiendebildet av "alle" andre - som binder medlemsmassen sammen når det røyner på. Andres forakt og ondskap blir i stedet et bilde på de siste tiders lidelser, prisen man må betale for å være blant de heldige utvalgte som til slutt skal arve jorden, mens resten av verden går under. Avslutningen i denne boka er sår, der det ikke bare er Judith som holder på å bli gal, men også hennes far. Han går åpenbart inn i en klinisk depresjon, og plutselig stiller han spørsmål ved alt som har holdt ham oppe siden konas død. Mens Judith - barnet hans - følger ham på hans opp- og nedturer, lojal til det siste - men hele tiden med et håp om at hun gjennom troen på egen evne til å utføre mirakler, egenhendig skal redde ham fra den evige fortapelse ...

"I en annen verden" har stort sett fått fantastiske omtaler, og jeg har til gode å komme over noen omtale som sier noe negativt om boka. Selv fant jeg boka nokså kjedelig og uten noen egentlig nerve. Det ble litt for mange bibelsitater og litt for lite kontekst utenfor tiåringens hode. Jeg ble følgelig svært skuffet over den. Kanskje det har å gjøre med at jeg hadde så store forventninger til boka? Eller kanskje ville temaet ha interessert meg mer dersom det hadde vært et voksent menneskes refleksjoner den handlet om? Samtidig vil jeg understreke at boka er godt skrevet og at det ikke egentlig er dens litterære sider jeg har reagert på. Når jeg derfor ender med å gi denne boka terningkast fire - i det nedre skiktet - er det bokas litterære kvaliteter som redder den. Men for all del: les andre bokbloggeres omtale av boka, og ikke minst Cathrine Krøgers sin omtale i Dagbladet (se linker til disse omtalene i mitt blogginnlegg om boka), fordi dette er en bok det er mange oppfatninger om!

Jeg likte denne boka veldig godt. Skildringene av jenta hadde en nerve og en troverdighet. I begynnelsen syntes jeg det ble for mye misjonering og direkte religiøst budskap, men det var kun for å sette stemningen og følger ikke med inn i historien. Selve handlingen er avgrenset og boken er lettlest. Temaet er imidlertid tungt og gir rom for refleksjon.

Mirakler trenger ikke å være store ting, og de kan skje på de mest usannsynlige steder. De kan skje på himmelen eller på en slagmark, eller de kan skje rundt et kjøkkenbord ved midnatt. Du trenger ikke en gang å tro at mirakler er mulige for at det skal skje et, men du kommer til å skjønne det når det skjer, for da har noe veldig vanlig du aldri hadde trodd ville bli stort, endt opp med å bli ganske mye. Det er fordi mirakler virker best på helt vanlige ting, jo vanligere, desto bedre; jo mindre sjansene er, desto større blir mirakelet.

Jeg har aldri likt mørket. Jeg tror at hvis mor hadde levd, ville hun ha sittet hos meg eller latt en nattlampe stå på eller noe, men far tror ikke på ting som det, han tror på Sunn fornuft og Strømsparing.

I byen vår er det som om ingenting er der det burde være. Det er bilmotorer i hager, plastposer i busker og handlevogner i elva. Det er flasker i rennesteinen, mus i igloen, vegger med ord på og skilt med ord som er strøket over. Det er gatelys uten lys i og hull i veien og hull i fortauet og hull i eksosrør. Det er hus med ødelagte vinduer og menn med ødelagte tenner og husker med ødelagte seter. Det er hunder uten ører og katter med ett øye, og en gang så jeg en fugl uten særlig mange fjær.

Mirakler trenger ikke å være store, og de kan skje på de mest usannsynlige steder. Noen ganger er de så små at folk ikke legger merke til dem. Noen ganger er mirakler sjenerte. De sveiper borti ermet ditt, legger seg på øyevippene dine. De venter på at du skal legge merke til dem. Og så smelter de bort.

Bloggernes og bokelskernes kvinnekanon
- listen over bøker av og om kvinner alle menn burde lese.

Hos Karen

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

Bøker jeg har lest eller hørt i 2013

• "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson