Hakawati

historiefortelleren

av (forfatter), John Erik Bøe Lindgren (oversetter) og Cathrin Gram (oppleser).

Cappelen Damm 2012 CD

Osamas bestefar var en hakawati, en historieforteller, og han var en av de beste. Osama har vendt tilbake til Beirut fra USA fordi faren ligger for døden. Når familien samles rundt sykesengen gjenoppdager de fortellingene. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Format CD

ISBN13 9788202391386

EAN 9788202391386

Omtalt sted Libanon

Anbefaler ingen å lese denne! En utrolig lang og spesiell bok. Hadde aldri kommet meg igjennom hadde det ikke vært for ferie i Frankrike med hun den boken.
Forskrudd historie, rotete oppsett. Ga meg ingenting annet enn frustrasjon. Ikke les!

Hovedpersonen Osama kommer hjem til Libanon fra USA for å besøke sin far på dødsleiet. Rundt sengen hans samler det meste av familie og bekjente seg, og diverse historier fra deres liv blir fortalt. Boka forteller også historier som Osamas bestefar, en profesjonell historiefoteller (hakawati), har fortalt i sin tid. Men det stopper ikke der.. I disse fortellingene oppstår det nye fortellinger, og en gang i mellom blir det fortalt en fortelling i fortellingen i fortellingen, ..i fortellingen..

Denne boka var derfor vanskelig å komme igjennom! Spesielt fordi de absolutt færreste karakterene i fortellingene grep meg. Anbefales ikke. Den eneste grunnen til at jeg leste den ut, var for å lære litt mer om libanesisk kultur og noen gamle fortellinger fra den arabiske verden, såsom om Baybars, Fatima og Ismael - sønn av Hagar og Abraham.

Litteratur er den mest behagelige måten å ignorere livet på

Lev aldri et liv som er for stort for deg. Du må enten vokse slik at du kan omslutte det, eller krympe det til det passer deg.

Hun var tross alt sin mors datter, flasket opp på den bitre lapskausen som var et resultat av kjærlighetens dårskap.

Likevel lengter jeg etter å se et avkom med liten penis springe rundt i borggården, en gutt som kan bære mitt navn og min ære, en framtidig leder for klanen.

"Vi dør alle sammen," sa jeg. "Spørsmålet er bare når."

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Jeg reiser til Kreta på lørdag og tenkte det var lurt å kjøpe pocketbøker før jeg skulle reise. Lette, enkle bøker er jo fint å lese på stranda.Jammen ble det mer enn det. For et utvalg, noen av bøkene er ulest. Ble noen innbundet også. Heia Fretex og jeg skal bare lese enkle, underholdende bøker. Jeg fikk jammen mange bøker for 287 kr. Flere av disse står på ønskelista mi. Nå har jeg mye å glede meg til;-)

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Forskjellige bøker og sjangere

• "En overflødig kvinne" av Rabih Alameddine