Forføreren

Aschehoug 2006 Heftet

Romanen åpner med at Jonas Wergeland kommer hjem fra utlandet og finner sin kone død på stuegulvet. Fra han oppdager henne til han tar av telefonen for å ringe politiet, følger vi Jonas, ikke kronologisk, gjennom barndom, ungdom og til det han er i dag, en stor kunstner. Dette er den første boken i trilogien om Jonas Wergeland

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203191329

EAN 9788203191329

Serie Aschehoug pocket

Wergelandbøkene er vel omtrent Kjærstad på sitt verste. En trilogi full av påtrengende svulstige og usannsynlig definerende overgangsriter og destillater av menneskelige følelser. Jeg kom meg så vidt gjennom dem alle, nærmest som et pliktløp.

Den største frihet, selve menneskets vesensmerke, sa Gabriel, er friheten til, når som helst, å gjenoppfinne seg selv, ut fra alle sine muligheter.

Husk at også fantasien er en vei til kunnskap, til og med til kunnskap som ikke kan nåes via andre veier.

[...] fantasiløs er et veloverveid skjellsord [...]

Han likte å være utenfor, likte spesielt godt å kunne avbryte heftige diskusjoner med sjokkerende replikker, "Familien Ashton, hva er det?" eller "Hvem er denne Odd Grythe?"

Det er kveld, vår, snart mørkt ute. Kristin ligger inne på rommet sitt og sover. Jonas gleder seg allerede til frokosten, til Margretes brød. For Jonas er dette det gode ekteskap: å glede seg til frokosten. Jonas opplevde mye stort og spennende i sitt liv, og allikevel, om han kunne velge, var det ingenting som kunne måle seg med frokosten sammen med Margrete, hennes brød med villbringebærsyltetøy og et glass melk.

Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.

Fem bøker som jeg hadde tildels store forventninger til, men som dessverre ikke ble innfridd. Mulig jeg gir dem en ny sjanse senere...

Bøker vi ønsker oss :-)

• "Oppdageren" av Jan Kjærstad