Kongen av Europa

Aschehoug 2005 Innbundet

Alf I. Veber har bestemt seg for å møte et nytt årtusen aleine på et fjell i Jotunheimen. Et desidert nullpunkt, men også et toppunkt. Deretter går det rett nedover. Romanen handler om brente broer og nye muligheter, om de avgjørende møtene som fører deg videre, den skjellsettende boka, det andre mennesket eller reisa du ikke glemmer, men også de små forandringene som virker i det stille.

Alf I. Veber er et menneske med alvorlige mangler. Som barn mister han milten etter en ulykke, og like etter begår hans beste venn selvmord. Alfs liv blir preget av et savn som viser seg på ulike måter.
.......Romanen åpner nyttårsaften 1999, med Alf alene i en snøhule i Jotunheimen, og den fortsetter med et bokbål: Alf brenner alle broer og reiser til London for å finne igjen den kvinnen han tror han elsker. I den engelske storbyen tar livet hans en uventet vending. Han møter en fremmed kvinne og får plutselig anledning til å bruke all den populærmusikken som bor i ham.
....... Kongen av Europa forteller om et menneske som er langt fra å være konge, og om et Europa som ikke nødvendigvis er det Europa en leser først tenker på. Alf I. Veber leter etter et sted der hjertet og hjernen ligger vegg i vegg, og samtidig etter en mulighet som gjør at du kan være en vinner selv om du tilsynelatende er en taper.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203190513

EAN 9788203190513

Mulig den er bra, men jeg vil forstå hva jeg leser med en gang

Hva skal vi gjøre med alt vi vet? Bygge en skrøpelig farkost. Fantasere det sammen til en redningsflåte. Så enkelt. Så umulig. Så livsnødvendig.

Her har jeg samlet alle lydbøkene som er blitt anbefalt i en diskusjon om lydbøker.

• "Jeg er brødrene Walker" av Jan Kjærstad
  • "Kloden dreier stille rundt" av Jan Kjærstad