Rikka Gan ; Fernanda Mona

Aschehoug 2008 Heftet

Rikka Gan: Ved å bli hold-dame for mannen som eier gården Rikkas bror og svigerinne forpakter, sikrer Rikka at familien kan fortsette å bo på gården. Hun ofrer sine drømmer, sjel og kropp for slekten. Fernanda Mona: Romanen fortsetter der Rikka Gan slutter. Rikkas niese forsøker å realisere drømmene om sannhet og kjærlighet som tanten måtte oppgi. Hun går imidlertid til grunne fordi hun er rykket ut av sin slektssammenheng.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203193613

EAN 9788203193613

Serie Aschehoug klassiker

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Østlandet

Femordsomtale: Dyster historie om eigenrådige damer

Treavsnittsomtale:
Rikka Torsen er frå slekta på storgarden Gan, men slekta er kjøpt ut av den rike Mattias Aga og ho bor hjå broren, den skrøpelege Jon Torsen som er bestyrar på garden, og svigerinna Fernanda. Historia blir eigentleg ikkje fortalt, den blir antyda. Ein skal vere ganske god til å tolke hint av ulikt slag for å få med seg heile handlinga, eg gjekk truleg glipp av ein del vesentlege poeng undervegs. Sterke og eigenrådige damer, utanomekteskaplege forhold, sjalusi, barnemord, sinnsjukdom og hevn er nokre av ingrediensane. Og alt fortalt saman med sterke inntrykk frå naturskildringar.

Eg fekk mange assisiasjonar til Selma Lagerlöf sin Gösta Berlings saga då eg las denne. Litt på grunn av at settingane har mange likskapar (tidleg 1800-talshistorier frå stordgardar ved ein innsjø), men mest fordi det er ein nærmast draume- eller eventyraktig tone i begge forteljingane. Men Rikka Gan er nokre hakk mørkare enn Gösta Berling.

Eg høyrde denne som lydbok på Ordflyt, dette var den siste boka eg rakk å høyre før denne tenesta vart lagt ned (snufs). Eg bladde også fort igjennom boka på nasjonalbiblioteket sine sider, og hadde stort utbytte av det som supplement til gjennomhøyringa.

Så satt de da videre de to kvinner i det halvørke rum, der stillheten forstørredes ved rokkehjulets snurr. Og ofte forekom det jomfru Rikka, der hun selv satt med hendene i sitt skjød, at den annen trådte ennu en rokk, og tråden hun der spant, spant hun av gull, blod, ondskap og fine trevler av kjøtt. Og rokken var jomfru Rikka.

For kvinnene på Gan de utdør ikke lett, - hadde prokuratoren skrevet. - Det er min mening, at først opphører deres saga, når de farer langt fra gården, og blodet blandes med andre slekters blod. [...] Ofte må jeg spørre meg selv, hvorfor det er slik en forbannelse i det, som er gammelt. Og svaret lyder: Jo, fordi det gamle er stivnet, fordi det gamle er festnet. Det unge kan formes, det gamle aldri. Men det gamle kan vel fødes påny? Kanskje noe, men slett ikke de gamle gårder, slett ikke de gamle slekter.

"Hvad tenkte De så, prokurator, før jeg kom?" begynte Rikka Torsen.
"Om De, jomfru Rikka, mon skulde være en syndens dronning," svarte han langsomt; fordi han rett for hennes øines og ansikts innflydelse ikke kunne snakke anderledes enn nettop som han gjorde.
"Syndens trellkvinne er jeg, prokurator - ..."

Sorte lå Gan gårds hus med sitt søvnige ekko, og trerøttene skalv nede i haven.
Sol kom gnistrende ved sommertid, klar og sterk som bare sommersol kan gnistre. Maktet ikke gnistre i noe på Gan: Ikke i en taksten på mønet. Ikke i en enslig rute. - Det torde da tjene som en lignelse dette, hvordan Gan gård ved sjøen nu ikke lenger hørte dagen til, - slik den lukket seg sammen, tett og tverr, og sov i sin falne storhet.
Men når mørket kom sivende opp av vannet og ut av skogen - når månen kom glidende ildrød over sjøen - når skyggene leiret seg sorte og dype - da var det at Gan gårds hus våknet og vokste. Og det ble en mummel av historier og minner, en sus og en hvisk som av mennesker der hadde levet.
Og sagn som gnistret i mørket.

Hålå - jeg bryr meg hverken om Gud eller Fan
- for jeg er Rikka Torsen på Ga-a-an.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

desember blir en ålreit måned.

• "Rikka Gan" av Ragnhild Jølsen
  • "Nostromo - en fortelling om kyststaten" av Joseph Conrad