De beste blant oss

Gyldendal 2006 Innbundet

Språkforskeren Pål Bentzen forelsker seg i kollegaen Nanna Klev. Begge arbeider ved det prestisjetunge Institutt for futuristisk lingvistikk, og Nanna holder på med et stort og ambisiøst prosjekt som Pål skal hjelpe henne med. Påls sinn ville bare ha vært fylt av søte fantasier om Nanna og ham selv, avlydsrekker, vitenskapelige gjennombrudd og påfølgende berømmelse, hadde det ikke vært for Edith Rinkel. Rinkel er villig til å gå svært langt for å oppnå det hun ønsker innen faget sitt.

Den store universitetsromanen om kunnskapsglede, lidenskap og umettelige ambisjoner. Om heftige mål og prisen for å nå dit, om kjærlighet, intriger og bedrageriets besettelse. Pål Bentzen møter Nanna Klev, og vet han er hjelpeløst forelsket. Begge arbeider de ved det prestisjetunge og moderne Institutt for futuristisk lingvistikk, der forskerne registrerer og studerer seg frem til hvordan språket skal bli seende ut i fremtiden. Nanna har et prosjekt, et stort og ambisiøst prosjekt, et av de sjeldne, et som kan forandre verden . og Pål skal hjelpe henne. Påls sinn ville bare vært fylt av søte fantasier om Nanna, avlydsrekker og berømmelse . om ikke Edith Rinkel hadde øvet en så merkelig tiltrekning på ham. Den femtiårige professoren med eskimohundøyne liker ikke mye, men det hun liker, liker hun godt: vakre sko, lodne humler, unge menn. Og først og fremst faget. Der er hun er umettelig, og åpenbart villig til å gå langt for å oppnå det hun ønsker.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205357952

EAN 9788205357952

Omtalt tid 2000-2009

Vittig, velskrevet men akk, så alt for lang. Først halvveis ut i boka får intrigen fart på seg og går så mot en forrykende, spennende slutt. I mellomtiden får vi servert et stort persongalleri og en rekke treffende, satiriske anekdoter om dagens universitetsliv. Universitetet i Oslo blir ikke helt det samme etter denne romanen.

Både leste selv og hørte denne opplest av Helene Uri. Glitrende god, synes jeg. Trodde den var litt kjedelig, og det var litt motstand i meg på å begynne, men jeg ble raskt dratt inn i handlingen og det intrikate livet på Universitetet i Oslos lingvistiske univers. Spennende personligheter, men hadde en god stund før slutten en anelse om hva som ville skje. Skulle gjerne visst litt mer, da den sluttet litt brått for min del ;)
Helene Uri skriver og leser bra!

Handlingen i boka er lagt til Blindern og det er språk det går i. Lingvistisk institutt med andre ord. Her møter vi et knippe mer eller mindre vellykkede mennesker, men det er Pål, Nanna og Edith som står i fokus.
Edith er midt i livet, meget vellykket i jobbsammenheng, fryktet og mislikt. Pål er en pikenes Jens, dyktig i jobben sin, og har et nært forhold til sin mor. Nanna kommer inn som ny kollega, og Pål faller pladask, men denne gangen vet han at det er ekte følelser.
Etterhvert innleder han og Nanna et forhold, og da Nanna gjør en formidabel oppdagelse innen faget sitt, får hun Pål med på laget, men i skyggene lurer Edith...

Et fantastisk persongalleri, velskrevet om universitetsmiljø og språk. (Man bør ha lest en del for å få maks ut av boka)

Bra bok. Veldig gode personskildringar, spanande og interessant om språk, men også litt ubehageleg.

Pål Bentzen er til tider ganske lei av sterke verb.

Da han like etter reiser seg for å gå på toalettet, følger hun ham med øynene, og midt i gleden over synet av kroppen hans kjenner hun et stikk av sorg, over at Aleksanders kropp slik den er nå, men årene skal forsvinne, bli en middelaldrende mannskropp.

Jeg har virkelig håvet inn masse forskjellig på loppis i år, gleder meg til mye lesetid i påsken, og håper jeg har funnet noen skatter her...

Bøker prioritert etter kategorien Skal Lese

• "Honningtunger - roman" av Helene Uri