Fight club

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (gjendikter).

Damm 2007 Innbundet

Den navnløse fortelleren jobber for bilindustrien og bor i en designerleilighet i en amerikansk storby. Men han er langt fra fornøyd med tilværelsen. Han møter den kontroversielle Tyler Durden, og de to etablerer et vennskap. Sammen etablerer de byens første Fight Club, en undergrunnsklubb der menn slåss med hverandre med hud og hår.

Kultklassikeren Fight Club, endelig på norsk. En navnløs forteller lever et suksessrikt liv i en amerikansk storby. Han jobber for bilindustrien, reiser USA rundt, har en flott designerleilighet. Og lengter hele tiden etter noe annet.
Så treffer han Tyler Durden, en mystisk mann med kontroversielle meninger og teorier om det meste. De utvikler et vennskap og etablerer byens første Fight Club, der menn slåss med hverandre med hud og hår. Snart brer Fight Club seg og ting blir aldri som før.
Skrivestilen til Palahniuk er umiskjennlig og medrivende. I Fight Club skreller han av lag på lag med stor stilistisk kontroll, og styrer boka mot sitt merkverdige og overraskende klimaks.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788204129260

EAN 9788204129260

I wanted to destroy everything beautiful I’d never have

Then you're trapped in your lovely nest, and the things that you used to own, now they own you.

I just don't want to die without a few scars.

"It's only after you've lost everything," Tyler says, "that you're free to do anything."

Alle smiler med den usynlige pistolen mot tinningen.

Dette er et emne bokelskerne tilsynelatende aldri blir ferdig med å diskutere, og det virker som om mange mener at fasiten er at boka nødvendigvis alltid er best. Vel, jeg er uenig, så her er noen anbefalinger både til adapsjonsjunkiene og til skeptikerne.

Stjålet rett fra Wikipediaen
"Svart humor, også kalt morbid humor og annet, er en spesiell grotesk, pessimistisk eller svartsynt form for humor og satire der emnet er alvorlig og gjerne kan gjøre folk opprørte, slik som død, krig, narkotika og lignende. Provokasjoner og lek med tabuer er ofte en viktig del av den svarte humoren, som kan betraktes som en måte å vekke dem som ser og hører, og dermed et virkemiddel for å endre holdningene i samfunnet. Svart humor er ofte preget av ironi, men også det tragikomiske."
Kom med forslag du

Har atter en gang nyttårsforsett som innebærer å lese ei bok i uka, med visse smutthull. Nemlig at det jeg trenger for å fullføre nyttårsforsettet er å ha lest 52 bøker før året er omme, trenger ikke være slavisk en i uka.

Jeg legger til bøker etterhvert som de blir lest :)

bøkene jeg leste i 2012

Dette er en liste med bøker jeg har lest i 2013. Målet er 20 000 sider.

Mål nådd 19. november (20 154 sider)

• "Diary - a novel" av Chuck Palahniuk
  • "Invisible monsters" av Chuck Palahniuk
  • "Trainspotting" av Irvine Welsh
  • "The virgin suicides" av Jeffrey Eugenides
  • "1001 filmer du må se før du dør" av Steven Jay Schneider
  • "Fear and loathing in Las Vegas - a savage journey to the heart of the American dream" av Hunter S. Thompson
  • "A clockwork orange" av Anthony Burgess
  • "Women" av Charles Bukowski