1001 filmer du må se før du dør

av (redaktør), Oliver Tukec (medforfatter), Finn B. Larsen (gjendikter), Anne Kirsti Solheim Larsen (gjendikter), Ingrid Sande Larsen (gjendikter) og Audhild Skoglund (gjendikter).

Orion 2009 Innbundet

Boken forteller deg alt du trenger å vite om filmer du må se. Her finner du de som du ikke skulle ha oversett første gangen til de du kan se om igjen flere ganger. Katalogen gir detaljer om sjanger, romantikk, skrekk eller fiksjon, hvorfor filmen står på listen, ideen bak og de mest berømte scenene. Med filmtittelregister, regissørregister og genreregister.

Denne boken forteller deg alt du behøver å vite om må-se-filmene helt fram til 2008! Her får du presentert alt fra de filmene du skulle ha sett, til dem du kan se om igjen og om igjen. Boken tar for seg alle filmsjangere, fra drama til grøssere og science fiction. De informative og engasjerende anmeldelsene er skrevet av et team internasjonalt anerkjente filmkritikere. Du kan lese om hvorfor filmen fortjener en plass i boken, unnfangelsen og utviklingen av filmen, og de mest berømte eller minneverdige øyeblikkene. Utvalget er gjort etter historiske kriterier, samt etter vurdering av publikums- og kritikermottakelse. Den absolutte håndboken for alle filmelskere!

Forlag Orion

Utgivelsesår 2009

Som katalog betrakta gir verket en god oversikt over viktige filmer fra filmhistoria. Dessverre ser bidragsyterne ut til å være mer opptatt av å vise hvor flinke de er enn av å formidle. Mange skriver på en innforstått måte som henvender seg til de allerede svært godt orienterte, og ikke for det brede publikum. Språket er - med de forvanskninger som gjerne følger av oversettelse fra engelsk - til tider helt ugjennomtrengelig.

• "1001 album du må høre før du dør" av Robert Dimery
  • "1001 bøker du må lese før du dør" av Peter Boxall
  • "80 romaner for deg som har det travelt" av Henrik Lange
  • "Verdenslitteratur - den vestlige tradisjonen" av Jon Haarberg
  • "Bare så du vet det - en samling av ting du kanskje gjerne vil vite" av Jon Almaas
  • "Broken English spoken perfectly" av Stewart Clark
  • "Historien om øyet" av Georges Bataille