Desiland

Aschehoug 2010 Innbundet

I en blokk på Stovner bor den norsk-indiske familien Mehta. Faren Shyam vil leve av å oversette gamle hindisanger, mens kona Bharati kommer på kant med kitty-party-gjengen når hun tar et selvstendig valg. Storebror Suraj har tatt med seg sin hemmelighet til Bombay, mens lillesøsteren Mita vil feste familieskandalene til film. For alle fire får forsøkene på selvrealisering uventede konsekvenser.

Fra en sydenblokk på Stovner skildres livet med humor og overbevisende autoritet. Fysioterapeuten Shyam vil leve av å oversette sanger fra 50-tallet, mens kona Bharati kommer på kant med venninnegjengen når hun ikke vil la seg diktere. Familiehåpet Suraj har tatt med seg sin hemmelighet til Bombay, mens lillesøsteren Mita vil feste familieskandalene til film. For alle fire får forsøkene på selvrealisering uventede konsekvenser. Spørsmålet er om de kan stanse før hele familien går i oppløsning. "Desiland" er en bredt anlagt roman fra Oslo og Bombay - et realt stykke heimstaddiktning om den norsk-indiske familien Mehta.

ISBN13 9788203196980

EAN 9788203196980

Omtalt sted Oslo

Desiland er en roman som på den ene siden har en god fortelling å by på, og på den andre siden blir den litt for lang når den hele tiden beveger seg relativt stille og rolig.
Jeg vil tenke at denne romanen har noe å si i det flerkulturelle samfunnet Norge, og mange minoritetsspråkliges følelse av mangel på tilhørighet i så vel Norge som opprinnelseslandet.
Og ikke minst tilhørigheten til familien.

Utenfor blokken lagde frosne tårer iskalde halvmåner under øynene,sjalet hang ned foran kåpen som to livløse lengder med mørkeblå sorg.

Bharati kunne se at han gikk gjennom sitt mentale arkiv i håp om å finne en mappe som innehodt noe som kunne fortelle ham hva han skulle si og gjøre i en sånn situasjon.

Bøker med handling fra India eller om indere

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Bøker jeg leser i 2019.

• "Min fars hund - roman" av Lisbet Hiide