Min fars hund

Oktober 2010 Innbundet

Bella bor i en stor trevilla sammen med søsteren, foreldrene og en hel del slektninger. I et forsøk på å få oppmerksomhet fra faren, som hun er grenseløst glad i, prøver hun å være en slags menneskelig hund for ham.

Min fars hund handler om en datters grenseløse kjærlighet til sin far. I et forsøk på å oppnå oppmerksomhet, og i beste fall ekte hengivenhet, forsøker Bella å bli en slags menneskelig hund for sin far. Sammen med søsteren Lille K og foreldrene og en hel del andre slektninger (samt hunden Farah Dibah), vokser hun opp i en herskapelig og forfallen trevilla i Generalinne P's vei: "Et hus fullt av hemmeligheter, stengt ute fra verden eller i sin egen verden." Min fars hund er en moderne fabel preget av overdrivelser, forstørrelser, bevisste feilproposjoneringer og en særpreget blanding av inderlighet og kynisme. Et grotesk eventyr og en gripende historie om å overleve.

Forlag Oktober

Grenselaus kjærleik

Dette er den elleville historia om Bella, veslesøster Lille K, ein svært egoistisk far og ei usikker, nevrotisk mor. Dei bur i ein herskapeleg villa saman med fleire andre slektningar.

Bella er glad i far sin, svært, svært glad i han. Det er berre det at far er meir oppteken av hunden sin, Farah Dibah, ein stygg og sjølvsentrert hund som ikkje akkurat er eit positivt kosedyr for andre enn far, då. Bella skjønar snart at om far skal sjå henne og vere glad i henne, må ho sjølv vere som ein hund.
Det meste som skjer i familien er heilt absurd, noko meir dysfunksjonelt skal ein leite lenge etter.

Forfattar Lisbet Hiide var heilt ukjend for meg, og eg synest at ho har fått ein svært så stor dose humor inn i denne tragiske familiehistoria. Innhaldet er lettlese, til tider måtte eg berre humre og le, medan eg andre gonger syntest at det gjekk (langt) over streken. Det vart FOR sprøtt! Derfor landa terningen til slutt på 3, sjølv om det kanskje er litt strengt.

• "Desiland - roman" av Mala Naveen
  • "Stille natt - roman" av Ragnar Hovland