Lykkefeltet

Samlaget 2010 Innbundet

Stine er heime hos faren i Bergen for å passe på søstera Gry. Gry skulle eigentleg ha vore i Tromsø, men faren er redd for at ho skal gjere seg noko. Stine skulle eigentleg ha konsentrert seg om eksamen, men søstera sitt liv er tross alt viktigare. Dette er forfattarens debut.

Forlag Samlaget

Omtalt sted Bergen

Tildelt litteraturpris Blixprisen 2011

Lyst å lese ...
En familieroman?
Om studentlivet?
Ei bok på nynorsk?
Lykkefeltet av Ingvild Holvik er hennes debutroman. Boka handler om Stine som er psykologistudent og hvor traust studentlivet kan være, spesielt når søstera di er suicidal og faren din får deg til å være barnevakt for henne. Men hva er vel viktigst, søstera di eller eksamen ...
Boka er spennende og driver seg selv framover, helt til den er slutt, og da er den plutselig slutt og.

En forferdelig kjedelig bok. Føler det kun er de første sidene, noen sider midt inni og de siste sidene som er relevante for boken og dens tema. Alt annet er fyllord - altså, veldig mange fyllord. Sitter igjen med en følelse av at de timene jeg leste denne boken, får jeg aldri igjen. Desverre, skal denne boken brukes til forsypningsemne...

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Bøker jeg leser i forbindelse med min jobb på et skolebibliotek

Jeg har tidligere laget en liste om temaet, men da med "alle" bøker jeg kan finne om temaet. Nå lager jeg en med bare dem jeg har lest.
Den andre listen finner du her: http://bokelskere.no/lister/87203/

Tema: Psykisk Helse

• "En reise i egen sykdom - et vindu mot en psykiatrisk pasients hverdag" av Thor Eric Vågen Jægtnes
  • "Jeg har ganske rolige hender - roman" av Mari Lindbäck
  • "Natten er et annet land - dikt" av Karin Fossum
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Vi levde i går - roman" av Naja Søtje-Thomsen
  • "Mannemenneske - menn om livet, sex og forhold" av Brit Aksnes
  • "Det sultne hjerte - om mat og følelser, tvangstanker og skjulte behov" av Geneen Roth
  • "Mine fire besteforeldre - en familiefortelling om framveksten av det moderne Norge" av Knut Kjeldstadli
  • "Framandkar - dikt" av Tarald Stein
  • "En far" av Stein Erik Lunde