Bro, bro brille

av (forfatter) og Astrid M. Almaas (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2015 Innbundet

Et blindt raseri. En usedvanlig morder.

Den andre boken i Helen Grace-serien.

Liket av en middelaldrende familiemann blir funnet i Southamptons prostitusjonsstrøk. Snart lider en annen mann samme brutale skjebne. Etterforsker Helen Grace ser at et mønster er i ferd med å danne seg. Og hun kan kjenne at bak drapene ligger et voldsomt hat. Media kaster seg over saken og kaller morderen den omvendte Jack the Ripper en person som hevner seg på mannlige horekunder.

For Helen Grace dreier det seg om å sette alle ressurser inn for å stoppe en seriemorder med en usedvanlig gjennomføringsvilje.

«Arlidge kommer til å bli like stor som Jo Nesbø»

Judy Finnigan, Richard & Judy Book Club

«Med Bro, bro brille har Arlidge bevist at han er en av de beste nye, britiske krimforfatterne. Jeg gleder meg til neste bok!»
Crimesquad.com

EAN 9788241911149

Serie Helen Grace (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted England

Litt irriterende at jeg har lest de tre første bøkene om Helen Grace i feil rekkefølge, da det er en del referanser mellom disse. Jeg synes forøvrig at Bro, bro brille og Dukkehuset er de to beste og jeg skaffer meg nok den siste boken når den kommer på salg.
M.J. Arlidge som jeg har trodd er en kvinnelig forfatter viser seg å være mann, og en forfatter jeg gjerne leser mer av.

Her er min omtale av Bro Bro Brille.

Spennende innimellom, ingenting mer.

Vært dårlig med lesing de siste årene.. Så har satt meg mål på 52 bøker i år. Om noen har bokanbefalinger så er det bare å legge igjen en kommentar :)

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

Leseliste.

Egen oversikt over bøker i 2017

Serier jeg leser og ønsker å lese.

• "Er du med på leken" av M.J. Arlidge
  • "Nei, nei gutt" av M.J. Arlidge