2015
Ingen favoritt
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka beveger seg fram og tilbake i tid og sted gjennom 40 år, med utgangspunkt i pønkrockens California. Den skildrer et pulserende musikkmiljø som knytter folk sammen, før alt forandrer seg. Sentrale skikkelser er pønkrocker og senere stjerneprodusent Bennie Salazar, og den unge jenta Sasha, som jobber for Bennie og sliter med kleptomani.
Omtale fra forlaget
Jennifer Egan's spellbinding novel circles the lives of Bennie Salazar, an aging former punk rocker and record executive, and Sasha, the passionate, troubled young woman he employs. Although Bennie and Sasha never discover each other's pasts, the reader does, in intimate detail, along with the secret lives of a host of other characters whose paths intersect with theirs, over many years, in locales as varied as New York, San Francisco, Naples, and Africa. We first meet Sasha in her mid-thirties, on her therapist's couch in New York City, confronting her longstanding compulsion to steal. Later, we learn the genesis of her turmoil when we see her as the child of a violent marriage, then a runaway living in Naples, then as a college student trying to avert the suicidal impulses of her best friend. We meet Bennie Salazar at the melancholy nadir of his adult life - divorced, struggling to connect with his nine-year-old son, listening to a washed up band in the basement of a suburban house - and then revisit him in 1979, at the height of his youth, shy and tender, reveling in San Francisco's punk scene as he discovers his ardor for rock and roll and his gift for spotting talent. We learn what became of his high school gang - who thrived and who faltered - and we encounter Lou Kline, Bennie's catastrophically careless mentor, along with the lovers and children left behind in the wake of Lou's far flung sexual conquests and meteoric rise and fall. "A Visit from the Goon Squad" is a book about the interplay of time and music, about survival, about the stirrings and transformations set inexorably in motion by even the most passing conjunction of our fates. In a breathtaking array of styles and tones ranging from tragedy to satire to Powerpoint, Egan captures the undertow of self-destruction that we all must either master or succumb to; the basic human hunger for redemption; and the universal tendency to reach for both - and escape the merciless progress of time - in the transp
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9781849010337
EAN 9781849010337
Serie Bølle på døra (1)
Omtalt sted USA
Språk Engelsk
Utgave 1
Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2011
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Springende smakebiter og situasjonsrapporter om et utvalg mennesker vagt tilknyttet hverandre. Noen av personenen og situasjonene engasjerer langt mer enn andre, og det hele er såpass løst at det nesten føles som en novellesamling heller enn en roman. Alt i alt er det fint skrevet, med noen fine observasjoner om mennesklighet, men uten at helheten overbeviste.
En meget god bok. Spennende å lese om punkmiljøet/tiden. Hver person var skildret med overbevisning og trovedighet. gleder meg til å lese resten av forfatterskapet. Dette var min første bok av Egan.
Artig skrevet, full av gode historier :-) Dette var en bok jeg ikke kommer til å glemme.
Dette var en ganske så tynn suppe som var et godt stykke unna å leve opp til alle lovordene jeg har lest. Jeg har syslet en hel del med musikk selv, og det er for så vidt lett å kjenne seg igjen i deler av situasjonene. Problemet er at de mange karakterene ikke får tid eller plass til å utvikle seg. Det er mange gode tilløp, men jeg synes ikke Egan gir de potensielt interessante figurene en fair sjanse. Det skrapes bare lett i overflaten. Mange gode idéer, men i sum synes jeg den er litt for smart for sitt eget beste.
Et sammensurium av fortellinger som til slutt utgjør en mer eller mindre enhetlig roman kretsende rundt det jeg vil kalle romanens hovedperson Sasha. Jennifer Egan selv vil ikke sette verket sitt i bås og kaller boken noe mellom en novellesamling og roman. Hun veksler mellom intern og ekstern synsvinkel, hopper i tid og sted (for så vidt ikke nok til å kalle innholdet for noveller) og benytter seg av grafiske spesialeffekter i form av en 75 sider lang power point presentasjon som utgjør et av sluttkapitlene i boken. Hun er så "up to date" at hun også fletter inn sms-språk i bokens siste kapittel. Stilistisk sett nyskapende og absolutt forfriskende, hun holder heldigvis (for lesevennlighetens del) sms-språket til et minimum.
Jeg holdt på å oppgi boken tidlig ettersom detaljene omkring musikkmiljøet i California med enorme mengder "name dropping" ble for smalt, men med rask skumming over totalt uinteressante band-opplysninger lyktes det meg å komme forbi dette hinderet.
Sasha utgjør sentrum i historien. Denne selvdestruktive, unge kvinnen med kleptomaniproblem , rusmisbruk og formålsløs omflakking i alle verdenshjørner er romanens kjerne og hun dukker opp i bolker av historien og er også tilknyttet andre fortellerstemmer. Musikkprodusenten Bennie Salazer er den andre sentrale personen som kommer og går i , flettet inn i andres historier , men også som hovedperson i bokens midtre del.
Til tross for enkelte vanskjebner går det godt for de fleste, oppløsning blir aldri riktig permanent og dette er jo fin mat for Hollywood må man anta. Safariscener i Afrika og pr-møte mellom diktator/krigsforbryter og filmstjerne med nykker, er krydder som filmindustrien liker vil jeg tro.
Miljøbeskrivelsene er detaljerte, humoren ligger på lur både i personkarakteristika og situasjoner, språket varierer mellom et muntlig preg og større passasjer med rik billedbruk. Jennifer Egans roman gir sterke assosiasjoner til Jonathan Frantzen og ser ut til å være et nytt bilde av dagens Amerika.
Boka er delt opp med forskjellige fortellerstemmer, og det bølger fram og tilbake i tid. Musikkmiljøet i California er i fokus, og jeg ble hele tiden overrasket når hovedpersonen fra forrige fortelling dukket opp som biperson i den neste. Fascinerende måte å fortelle en historie på.
For enkelte kan den nok virke litt sær - boka krever sin leser!
Forøvrig vinner av Pulitzerprisen 2011.
Leste den norske oversettelsen; Bølle på døra. Megabra. Har skrevet om min opplevelse på bloggen. Link til innlegget
Snedig og velskrevet fra en ny favoritt
How did you get so old? Was it all at once, in a day, or did you peter out bit by bit? When did you stop having parties? Did everyone else get old too, or was it just you? Are other people still here, hiding in the palm trees or holding their breath underwater? When did you last swim your laps? Do your bones hurt? Did you know this was coming and hide that you knew, or did it ambush you from behind?
I’m done. I’m old, I’m sad - that’s on a good day. I want out of this mess. But I don’t want to fade away, I want to flame away - I want my death to be an attraction, a spectacle, a mystery. A work of art.
"Du klarer det, Scotty - du er nødt," sa Bennie med sin sedvanlige sinnsro, men gjennom det lett glisne, sølvgrå håret kunne Alex se et skimmer av svette på issen. "Tida er en bølle, ikke sant? Har du tenkt å la bølla herse med deg?"
Scotty ristet på hodet. "Bølla vant."
Kom gjerne med tips til lignende bøker (og kom gjerne også med forslag til en bedre liste-tittel).
Bøker jeg liker som skal bli til film, eller som jeg har hørt rykter om skal bli til film.
En oversikt over bøker Marianne bak bloggen EBOKHYLLA MI har gitt meg lyst til å lese. Hun er meget belest. Trykk her for å komme til bloggen hennes.