Ingen hylle
Ingen lesedato
Ingen favoritt
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra forlaget
Mensa rotunda, svarte lille Marius og døde. Sitatet er et av høydepunktene i historien om skolegutten som dør av for meget latin, og som kanskje er blitt den mest kjente av alle norske skolehistorier. Den er et oppgjør med den autoritære pugg, karakter og konkurranseskolen, med konfirmasjonspresset - med alt som forfatteren mente undergravde selvstendigheten og den frie tanke hos de unge.
Forlag Gyldendal
Utgivelsesår 1999
Format Heftet
ISBN13 9788205257337
EAN 9788205257337
Serie Gyldendal klassiker
Omtalt tid 1800-tallet
Språk Bokmål
Sider 137
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
I denne boka tar Kielland et saftig oppgjør med skolesystemet slik det fungerte på slutten av 1800-tallet. Denne boka handler om maktmisbruk fra lærere, den gangen en del av øvrigheten i samfunnet.
Lille Marius pugger latin så det står etter. Latinske gloser og bøyninger er noe han virkelig har taket på. De andre fagene lider, men latinen er uansett nøkkelen til fremtiden hans får man høre ... Lærerne latterliggjør de av elevene som ikke kan leksene sine, og både elevene og deres foreldre skjelver av frykt for at lærernes gunst skal forsvinne. Alle unntatt fru Wenche ... Hun aksepterer ikke uten videre de verdier skolen forvalter. Men prisen hun betaler for å opponere er høy. Som kvinne på 1800-tallet har hun heller ikke så mye hun skulle ha sagt.
Skolesystemet undergraver den selvstendige tanke hos de unge. Marius tar bokstavlig talt sin død av det. En dag stopper alt opp og han får ikke noe til lenger. Og så dør han ... mens latinske gloser fortsetter å komme over hans lepper helt til det siste ...
Heldigvis er puggeskolens dager et tilbakelagt stadium, men det tok sin tid ... Jeg tilhører ikke dem som mener at boka fremdeles er høyaktuell, selv om den absolutt er tankevekkende.
Alexander Kielland elsket Jæren. Han dro ofte med hest og vogn til Orre. Vennene hans har reist en minnestein på Orre der det står:
«De som kjente ham, elsket ham. De som ikke elsket ham, kjente ham ikke.»
Lærerne gikk som de gikk igjen. En vissen, grinet flokk som gjennom årene utviklet hver sin særhet til karikatur; fordi deres ensomme liv var å sitte på kateteret og strø støv på en ungdom de ikke forstod
en skinnsyk mann er alltid latterlig, men aller mest, når han kommer løpende med en dolk.
"se sådant noe gammelt sludder, det har han hodet fullt av.
Men om sitt eget fedreland, dets statsforfatning, dets
kamper for frihet -"
"Politikk - politikk! skal guttene også lære politikk? -"
lød det fra mange stemmer, og en ny febrilsk iver grep dem
alle.
"Naturligvis! - ja visst skal de lære politikk, sa Michal
Mordtmann ufortrødent.
Det ble et stort røre og alminnelig indignasjon; selv fru
Wenche så litt betenkelig ut; men over alle skrek Blindtarmen
i høyeste diskant:
"Ih - men Gud seg forbarme - hva! skal vi nu også ha det syn,
at guttunger skal debattere politikk som om de var voksne?"
"Synes hr. adjunkten så meget bedre om det ikke sjeldne syn
at voksne debatterer politikk som om de var guttunger?"
"O Gud være lovet! nu har du det visst meget bedre - lille Marius! du smiler så fornøyet." "Mensa rotunda," svarte lille Marius og døde.-
Adjunkten gikk opp og ned i klassen som et rovdyr lurende på en feil å kaste seg over; han var ualmindelig lang og tynn og dertil nærsynt, hvorfor hans kjære disipler aldri kalte ham annet enn Blindtarmen.
Likhet og kameratskap skulle bli glemt for å venne dem til å tenke seg i kamp med de andre om rang og ros. De lærte å misunne oppover og forakte nedover.
De var nylig begynt på ligninger av første grad med en ubekjent, og lille Marius hadde tålmodig fulgt med gjennom mangfoldige eksempler, for å finne dette X.
Han hadde hørt dem si at nu var det funnet, og sett dem stryke ut av tavlen, - ja hvad mere var, han hadde endogså selv alle eksemplene oppskrevet i sin bok, og dog forblev denne ene ubekjente ham like fjern og fremmed.
Han holdt øye med dette x; han skrev trolig opp hvorledes det blev jaget som en rev fra linje til linje med multiplikasjoner, forkortninger, brøker og all verdens djevelskap efter seg, inntil det arme utmattede dyr endelig blev drevet alene over til venstre side, og så viste det seg, at dette fryktelige x var ikke annet enn et ganske fredelig tall - for eksempel 28.
[..] Abraham Løvdahl; han stod oppreist, likblek med ansiktet fortrukket: "Det er en skam - det er en stor skam!" - sa han igjen og løftet sin knyttede hånd mot Aablom: "De er en - De er en djevel!" - fikk han endelig sagt og tok et fast tak i bordkanten.
Hadde han enda vært sønn av rå og utdannede foreldre, - sådanne som de dessverre hadde så mange av; men en sønn av professor Løvdahl - en mann så fin, så human og gjennomdannet! - og så skulle det hos hans eneste sønn plutselig åpne seg dybder av tross og opprørssinn!
Livet hans var svært regelmessig, utseendet hans var pent og velpleiet, og alle anskuelsene hans var ferdig og sirlig ordnet i det gode hodet hans (om professor Løvdahl).
Du vil gråte. Det er det du vil. Du vil lese de bøkene som får deg til å gråte. Her er 10 av dem.
Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!
Det er mange fine og gode bokomslag som viser portretter/bilder av mennesker som fotografi, tegninger eller billedkunst på bokomslagene.
Jeg har laget ei liste fra noen av "mine" bøker over de bokomslagene jeg synest utmerker seg.
Dere har sikkert deres egne favoritter.
Bøker der en romanfigur opplever skolen. Kanskje hun eller han er en elev som er "umulig", underyter, begavet, står utenfor eller ikke blir forstått? Kanskje det ikke er en elev. Eller kanskje det handler om gode skoleopplevelser? Eller ikke om skoleopplevelser i det hele tatt, men noe annet som er til nytte for pedagoger og andre som sysler med og i skolen.
Flere bøker som bør inn her?
"Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen,
spurte moren hva han hadde lært.
Jonas tenkte seg om.
Jeg har lært å sitta stille, svarte han."
Observatører som Alex Kielland og Jens Ingvald Bjørneboe
forsøkte å grave og fant bøygen som hadde sine iboende evner
til å sno og forsvare seg, skyte nye rotskudd og fotskudd.
Lære tenkningens redskaper, eller bare å repetere og simulere ?
Dorothy L.Sayers måtte etterforske denne kriminelle gåte.
Hvem stjal redskapene?
'Weapons of Mass Instruction':
Lærer John Taylor Gatto ble rystet over defektenes
multipliserende evne,
men mener han etter hvert har kommet på sporet av
mulig konstruktive ressurser.
De unge har kanskje slikt, før systemet får tak i dem?
Gatto har ellers stilt spørsmålet om ikke skolen
tvertimot formodning faktisk fungerer etter sin 'oppstilte' hensikt,
mens hensikten altså er sykelig, eller politisk kriminell?
_
Har vi kjent lærere som tok utmattet avskjed fra sin ungdoms
kallsopplevelse, før de helt hadde klart å analysere og
rapportere? Penset og pensjonert ut med kronisk skoleverk?
Hvordan rapportere korrekt til en bøyg..?
Passer skolen fint for unger / ungdom som er svakere
tilpasset og mindre lykkede i livet enn våre egne,
er det da det er helt passende å kue og herde dem litt?
Lot vesenet seg omstøpe, eller bare tapetsere med nye
gloser og knuskakademiske utredninger?
Er selvstendige sjeler rusk i maskineriet,
ble de egentlig trent opp i noe annet enn tvang og pliktøvelser?
/
Kunne vi trenge en komplementær liste,
'Skoleverket forsvarer sin rett'?
for dokumenterte suksesshistorier,
eller det bestående skolesystems teoretiske utforming
og faglige grunn / grunnsyn
ifølge dets innehavere,
eller ifølge systemets begeistrede mekanikere /
fornøyde brukere (foreldre?)
/
relatert, hjemmeundervisning: S.Wise Bauer
gårean såntnoa? hjemme1hjemme2
musisk sjel avdekket revolt og rabalder
/
Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.
Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46560537
Denne listen er en oversikt over klassesett som er tilgjengelige for lærere på Rælingen vgs.