2013
Favoritt!
Ingen terningkast
Ingen omtale
Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
I denne romanen i dagboks form skriver Strindberg om sine vitenskapelige eksperimenter og mystisisme, okkultisme og alkymistiske oppfinnerdrømmer. Mer ekstatisk og selvsentrert en noen gang, drevet til vanvidd av skyldfølelse, dødsangst og metafysisk hypokonderi, leter han i parisergatene etter et system i galskapen. Spent til bristepunktet av danteaktige vandringer og swedenborgske begreper forsøker han å tyde hverdagslige tilfeldigheter, paranoide hendelser og dagdrømmer, og samle tolkningene til en korresponderende, oversanselig helhet.
Omtale fra forlaget
INFERNO I selvpåført ensomhet i Paris, dit Strindberg flyttet i 1894, hvor han beskjeftiget seg med vitenskapelige eksperimenter og mystisisme, okkultisme og alkymistiske oppfinnerdrømmer, skriver han seg i dagboks form ut av naturalismen og inn i en mer jeg-fiksert ekspresjonisme som vi kjenner fra bl.a. Hamsuns Sult. Mer ekstatisk og selvsentrert enn noen gang, drevet nesten til vanvidd av skyldfølelse, dødsangst og metafysisk hypokonderi, leter han i parisergatene etter et system i galskapen. Spent til bristepunktet av danteaktige vandringer og swedenborgske begreper forsøker han å tyde hverdagslige tilfeldigheter, paranoide hendelser og dagdrømmer og samle tolkningene til en korresponderende, oversanselig helhet. Midt i en dyp personlig krise, som han som sedvanlig makter å gi en slående litterær form, hever Strindberg seg igjen til en fornyelse som peker frem mot det skjellsettende skuespillet Till Damaskus, der handlingen i hovedsak utspilles i forfatterens hode, og den gryende europeiske modernismen.
Forlag Bokvennen
Utgivelsesår 2000
Format Innbundet
ISBN13 9788274880818
EAN 9788274880818
Serie Klassikerserien moderne tider (39)
Genre Klassisk litteratur
Omtalt tid 1800-tallet
Omtalt sted Paris
Språk Bokmål
Sider 185
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Romanen Inferno av August Strindberg (1897) er en selvbiografisk roman lagt til Paris.
Dette er helt klart en eksperimentell roman, som trekker sjangeren til nye steder. Det føles mange ganger i teksten som om man er inne i hodet til Strindberg, der det hamrer og banker og er et evig kaos. Sånn sett er det ikke rart at dette har blitt en klassiker. Jeg merker meg også noen likhetstrekk med Ett drömspel av samme forfatter.
For meg er romanen likevel ikke den ultimate leseropplevelsen. Jeg synes teksten har mange lag og blir ganske forvirrende.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketAv og til når en sitter på kollektiven , på bussen, trikken, t-banen eller hvor det nå er, skjer det at jeg blir ett med det jeg leser. Når jeg så ser opp og ut gjennom vinduet aner jeg ikke hvor jeg er, da har jeg reist for langt. Her er ti bøker jeg vet det skjedd med.
Her er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.
I tilfeldig rekkefølge;