Vi er fem

av (forfatter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Lydbokforlaget 2019 Lydfil

Matias Faldbakkens femte roman er en bygdefortelling helt utenom det vanlige.

På Råset, tre timer nord for hovedstaden, bor Tormod Blystad med kona Siv og barna Alf og Helene. Huset på den karrige tomta har han bygget selv. Etter noen utsvevende ungdomsår har Tormod blitt en trygg og pålitelig familiemann. Men i alle familier finnes det tomrom som må fylles. Slik kommer hunden Snusken til huset på Råset. Og slik går det til at Tormod en kveld går på verkstedet og blander rødleire og kunstgjødsel i eltemaskinen - og dermed utfordrer krefter han ikke aner rekkevidden av.

«Vi er fem» er en skarp, humoristisk og særpreget roman, som blander eventyr, horror, mytologi og science fiction med rå realisme.

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Omtalt sted Østlandet

Tildelt litteraturpris P2-lyttaranes romanpris 2019 Kritikerprisen. Sakprosa 2019 Kritikerprisen. Voksen 2019

Faldbakken har ikke vært bedre siden Macht und Rebel, synes jeg. Kanskje den beste bygdeskildring møter kunstig intelligens ispedd litt amfetaminrus-romanen noensinne?

Vilter bygdeskrøne fra Hedmarken om kunstig intelligens som tar feste i en leirklump.

Veldig, veldig god! Første gong eg har lest noko av Faldbakken. Denne er ei blanding avnorske bygderoman og Frankensteiin!! Unik, spanande, komisk, merkeleg, underfundig, burlesk. Mange nyord i norsk! Må lesast..

[Med et åpent sinn for originale innspill er denne boken å anbefale

Jeg var litt i stuss i begynnelsen av lesingen. Hva er så spesielt med denne tenkte jeg frem til jeg kom til kapittel 2, side 56 av 200 sider. Etter det tok det av. Den var spennende, ekkel til tider, og jeg lo godt innimellom. Det var ikke bare datteren min sin furby jeg tenkte på da jeg leste romanen til Faldbakken. Jeg har vært på et todagers kurs denne uka der en av kursholderne var fra Mjøstraktene. Det var hans dialekt jeg hadde i hodet når jeg leste selv romanen ikke er skrevet på dialekt. Uansett, Vi er fem av Matias Faldbakken fortjener all heder og gode omtaler er min konklusjon etter å ha lest den.
Mer her i dette blogginnlegget - link

Med harde bevegelser trykket Tormod klumpen ned i stålkolben på eltemaskinen og helte på det galvaniserte vannet fra en dunk, slik skulle han få fart på leiren igjen. Men idet stålkolben begynte å spinne, og eltekrokene grov seg inn i leiren, da skjedde noe underlig. Klumpen ga fra seg et langtrukkent, metallisk ul. Det var et innestengt, forpint hyl, som en defekt ble tonesatt. Maken hadde Tormod aldri hørt. Eller, jo. Hvis han tenkte etter, hørtes skriket nøyaktig ut som Axl Rose sitt skingrende, trange 12 sekunder lange hvin, midt i Slash’ heftige gitarsolo nr. 2, etter taktskiftet, i etterspillet (ca. 7:24) på November Rain, for den som husker det.

«Leira sto i wifi-strålinga – stort sett spillinga til Alf – da ble den et rasshøl», sa Tormod. «Man skulle tro det var internettet sjøl som var ute og fløy på bygda.»

• "Fuglenes anatomi - roman" av Merethe Lindstrøm
  • "Reisen til livsvannet" av Bergsveinn Birgisson