The graveyard book

av (forfatter) og Chris Riddell (illustratør).

2008 Heftet

Nobody Owens er en helt vanlig gutt - bortsett fra at han bor på kirkegården, blir oppdratt av spøkelser og lærer triks av de døde for å overleve. Men Nobody er mer redd for de levende, og spesielt Jack, mannen som tok livet av familien hans.

Utgivelsesår 2008

Genre Grøssere

Jeg blir aldri for gammel til Neil Gaimans bøker, et interessant, spennende og fantastisk univers som er så godt beskrevet at man er en del av det mens man leser. Tha Graveyard Book er inget unntak, flotte skildringer, et uvanlig persongalleri, en vakker fortelling med en trist undertone. Min utgave har også vakre illustrasjoner av Dave McKean, dette er en bok man blir glad i.

Som en annen bokelsker så fint skrev her; Man blir aldri for gammel for Neil Gaiman`s bøker! Jeg kan ikke helt sette fingeren på hva det er, men bøkene til Gaiman er noe helt for seg selv. De er fascinerende, sjarmerende og mystiske, og man blir dratt inn i handlingen. Dessuten er språket hans så vakkert! Har lest flere av bøkene hans, og jeg må vel si at "The graveyard book" ikke er favoritten min. Men det er en fascinerende og annerledes historie, med en trist undertone. Og som sagt..et vakkert språk!

Nobody Owens er ein ganske vanleg gut. Han er nysgjerrig, likar å leika med jamnaldrande og synes ikkje alt lærarane har å fortelja er like interessant. Men på den andre sida er han ikkje ein heilt vanleg gut. Nysgjerrigheiten fører han ned i krypter og inn i andre verder, dei jamaldrande vert aldri eldre, og lærarane er ikkje av den typen ein møter på landsbyskulen – dei er varulvar og vampyrar, utplassert for å passa på vesle Bod Owens medan han veks opp på den nedlagte kyrkjegarden etter at resten av familien vart drepne av den mystiske Jack.

Eg har sett skildringar av denne boka som kallar den “den beste Gaiman har skrive til no”. Eg vil ikkje dra det so langt, personleg likte eg vel so godt Neverwhere, men det heng vel litt saman med at Gaiman sjeldan skuffar. Heller ikkje her, i ei barne- eller ungdomsbok som like gjerne kunne vore for vaksne. Bod Owens er kanskje vaksnare enn meg, sjølv som seksåring, men sett reint vekk frå det er karakterane både sjarmerande, skumle og truverdige, og historia har den rette blandinga av realisme og fantastiske hendingar. Gaiman plasserer ofte historiane sine rett i utkanten av det som kunne vore – under London i Neverwhere og bortanfor muren i Stardust - og det gjer han her òg: ein heilt vanleg by i England, på ein heilt vanleg kyrkjegard, utspinn historiar og eventyr me med mindre fantasi ikkje kunne førestilla oss. Slik flaks at me har Gaiman som kan fortelja oss om dei då!

Fyrst publisert her

Dette er en svært vakker bok som har blitt til en svært vakker tegneserie. Jeg anbefaler den til både deg som har lest og deg som ikke har lest boken. Historien er tilpasset eldre barn, men er fantastisk også for oss voksne.

En gutt bor i et hus med mor, far, og storesøster. Om natten kommer en mann og dreper familien, men gutten, som ennå bruker bleier, unnslipper. Han stabber mot kirkegården, og der får han bli. Han får nye foreldre og nytt navn - Nobody Owens. Til hverdags kalles han Bod. Spøkelsene lærer ham triks for å overleve på kirkegården, og han har forbud mot å forlate den. Det er utenfor portene at farene lurer, for drapsmannen er fremdeles på jakt etter gutten som unnslapp.

Lettlest og spennende spøkelseshistorie for ungdom. Den sies å være spøkelsesvarianten av «Jungelboken».

"Face your life
Its pain, its pleasure,
Leave no path untaken"

If you dare nothing, then when the day is over, nothing is all you will have gained.

"Jeg snakker fortsatt ikke til deg," sa Liza Hempstocks stemme, så stolt som en påfugl og så nebbete som en spurv,

Man er alltid seg selv, og det forandrer seg ikke, og man forandrer seg alltid, og med det kan man ingenting gjøre.

"Han ligner ikke på noen andre enn seg selv," sa fru Owens bestemt. "Han ligner ingen."
"Ingen? Da sier vi Nobody," sa Silas. "Nobody Owens."
Det var da barnet, som om det reagerte på navnet, slo øynene spill våkent opp. Det så seg omkring, fikk med seg de dødes ansikter, og tåken, og månen. Deretter så det på Silas. Blikket vek ikke. Det virket gravalvorlig.
"Og hva slags navn er Nobody?" spurte Moder Slaughter forferdet.
"Hans navn. Og det er et godt navn," svarte Silas. "Det kommer til å bidra til at han forblir trygg."

Det er mange gode bøker for ungdom som har kommet ut i høst, og siden det ikke alltid er like lett å følge med på for alle interesserte tenkte jeg ut å legge det ut her. Bøkenes rekkefølge har med sjanger å gjøre, ikke personlig preferanse.

Bøker som har cover som får meg iallefall til å lese baksiden av boka i butikken/biblioteket. (Blå og rød nyanser er tydeligvis nøkkelen når det gjelder meg!)

Jeg fant denne i skranken når jeg var på Strömstad bibliotek idag, den består av 5x5 ruter, man skal lese 5 i rad for bingo, skal leveres inn senest 1. September og kan vinne en bok. Dvs den går over Juni - Juli - August. Skal prøve meg på den, kan hende at noen av bøkene er de samme som på leseutfordringen.

• En bok som jag längtat efter att läsa
  • En bok om en fantasivärld
  • Ett mordmysterie
  • En bok som utspelar sig i Bohuslän
  • En bok som blir film iår
  • En klassiker
  • En bok som är minst 50 år äldre än dig själv
  • En bok om flykt från ett annat land
  • En poesibok
  • En bok om en dyster framtid
  • En bok som fick dig att skratta högt
  • En bok som handlar om kärlek
  • En bok som vunnit ett litteraturpris
  • En läskig och skrämmande bok
  • En grafisk roman/seriealbum
  • En bok som skildrar en historisk tid
  • Den första delen i en serie av böcker
  • En valfri fagbok
  • En science fictionbok
  • En bok utgiven 2017
  • En bok skriver av en kvinnelig författare
  • En bok om andra världskriget
  • En bok skriven av en känd person
  • En bok rekommenderad av en bibliotkarie
  • En bok med ett blått omslag

Av og til hender det at jeg stikker innom youtube for å få boktips. Da kommer jeg over noen gode boktrailere (en fantastisk oppfinnelse!) Noen av disse bøkene har jeg allerde bestilt og lest mens andre er på ventelista. Noen boktrailere er så gode at bøkene frister, i hvert fall meg!:)

Følger trenden og lager liste

• "Odd and the Frost Giants (World Book Day edition)" av Neil Gaiman
  • "Fragile things" av Neil Gaiman