Heaven

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Mangschou 2011 Innbundet

Dette er den første boken om byen London.

Det er natt i London. David tar snarveien over takene og snubler over ei jente. Hun heter Heaven. Hun er vidunderlig. Og hun hevder at to menn har stjålet hjertet hennes. Skåret det ut av kroppen med kniv. Bli med på en nervepirrende reise gjennom London!Urban fantasy på sitt beste.

Forlag Mangschou

Serie London (1)

Genre Fantastisk litteratur

Omtalt sted London

Fantastisk plott satt i urbane London med Dickensianske skurker, magi, hemmeligheter og spirende romantikk. Jeg hadde høye forventinger etter å ha lest bakpå boken. Jeg ble derfor så inderlig skuffet når språket var langt under middels. Jeg tror oversetteren må ta mye av skylden for det, det var flust med regelrett merkelige formuleringer, ulogiske setninger og åpenbar feilplassering av adjektiv. Veldig synd, for selve historien var strålende.

Er det mulig å leve uten hjerte?

Tenåringsgutten David elsker å være på takene i London. Hoppe fra tak til tak og nyte utsikten derfra. Men han blir nesten fra seg av sjokk da han hopper bort i en jente han ikke ser i skyggene som betrakter stjernene gjennom et teleskop. Han kolliderer med henne i mørket. Han har ikke forestilt seg å møte noen andre på et tak av alle steder. Han får vite at denne jenta heter noe så spesielt som Heaven, og hun påstår at det er noen menn som er ute etter henne. Menn som har stjålet hjertet hennes. Ikke på den romantiske måten, men praktisk talt skråret den ut og stjålet den på en kirurgisk, ulovlig måte. Uansett hvor morbid denne historien hennes virker, bestemmer David seg for å hjelpe denne helt spesielle jenta som er i live til tross for at hun ikke har hjerte, og han vet hvordan det er å være alene. Men han aner ikke hva slags farer som møter dem.

Jeg hadde ingen forventniger til Heaven siden jeg har lest en del urban fantasy bøker i det siste, som lenge har vært oppbrukt og middelmådige, i mine øyne. Det å ha for store forventninger er heller ikke særlig bra, så jeg tror i dette tilfelle at det stemte at man kan bli positivt overrasket når man ikke har for store forventninger på forhånd, eller man slipper å bli så skuffet ... Men i dette tilfellet ble jeg en sjelden gang positivt overrasket over en bok fra denne spesielle sjangeren. Jeg har blitt mer kresen til det jeg leser for tiden selv om jeg leser fra alle mulige sjangre. Man blir kanskje mer kresen etter alderen? Hvem vet ...

Den romantiske delen i urban fantasy sjangeren, er ikke noe nytt og er som forventet, men jeg satte pris på konseptet, det som ikke hadde med romantikk å gjøre. Mennene som var ute etter henne fordi hun er det første offeret deres som er i live uten hjertet, David og Heavens konstante redsel og deres flukt. Hvem kan de stole på, og hva skal de gjøre, og hvor lenge kommer hun egentlig til å leve uten hjerte? Så denne romantikken dem i mellom var utenfor min interesse, men jeg likte hvor mørkt og dystert dette konseptet var i forhold til andre urban fantasy bøkene jeg har lest oppgjennom årene. Det er også forfriskende at en mannlig forfatter hiver seg innpå denne sjangeren fordi det er altfor mange urban fantasy forfatterinner i disse dager. Det er forfriskende at en mannlig forfatter stepper inn i denne sjangeren og maler et mørkere og dystrere urban fantasy bilde enn det de kvinnelige forfatterne i samme sjanger har gjort de siste årene. Christoph Marzi leverer en mørk, dyster og en historie full av mystikk og atmosfære som jeg har savnet litt hos de kvinnelige forfatterne som skriver i denne sjangeren. De legger mer vekt på romantikken enn selve spenningen/saken i boka/serien. Sånn sett var det befriende og forfriskende å lese boka Heaven.

Heaven: Feenes by er en herlig og forfriskende urban fantasy bok for lesere som ønsker noe lettvint, spennende, og som har en dose av mystikk og suspense i seg. Christoph Marzi har skrevet en annen bok i samme sjanger og den heter: Memory: Drømmenes by. Selv om karakterene i denne boka ikke er med i neste bok, skal den likevel leses. Etter denne fikk jeg lyst til å lese mer av Christoph Marzi fordi han vet å beskrive atmosfære og han gjør karakterene sine meget levende. Så selv om disse karakterene ikke er med i neste bok, tror jeg likevel at neste bok ikke er så verst heller. Det gjenstår å se.

Heaven er en veldig god bok. Jeg liker godt skrivestilen til forfatteren. Forfatteren skriver godt og skildrer mye.

[…]Han likte disse nattlige turene fordi byen ble så annerledes når solen gikk ned. De mange lysene ga gatene og smugene et trolsk og
hemmelighetsfullt skjær når de brøt seg i det skjøre sløret av tåke og
duskregn som var så typisk for London. Alt var liksom forhekset på en
skitten måte, som om eventyrene man hadde trodd på som barn, var blitt
voksne.[…]

Jeg synes at personene i boka er interessante. Selv om jeg ikke kjente meg igjen i dem, er jeg sikker på at andre vil gjøre det. De er godt beskrevet og virker som om det er personer som kunne ha levd. Både David og Heaven er gode karakterer det er lett å bli glad i.

Historien er spennende, og det var flere steder i boka hvor jeg satt og ikke kunne legge boka fra meg fordi jeg MÅTTE vite hvordan det gikk. Boka var spennende allerede fra første side. Det imponerer meg veldig!

I boka er det veldig mange henvisning til bøker, filmer, sanger og band. Av og til kunne det være litt irriterende fordi jeg fikk en følelse av at det var noe jeg gikk glipp av de gangene jeg ikke visste hvem eller hva det var snakk om. Men det var bare en bagatell.

Jeg vil anbefale denne boka for både gutter og jenter mellom 13 og 16 år. Hvis jeg skulle gitt boka et terningkast, ville den ha fått en svak femmer av meg. Dette er en veldig god bok!

En totalt ukjent forfatter for meg...så spennende :) Christoph Marzi er en tysk forfatter som begynte å skrive da han var 15 år.Han har gitt ut en rekke bøker og noveller.Heaven er en av de som er oversatt til norsk.

Det er natt i London og David tar snarveien over takene på vei til en kunde med en bok. Da snubler han over ei jente. Hun heter Heaven og hun er vidunderlig. Hun hevder også at to menn har stjålet hjertet hennes ! Skåret det ut av kroppen med kniv. David vet ikke helt hva han skal tro, men oppdager fort at noen er ute etter å ta Heaven. Og har Heaven noe med det at himmelen over London mangler stjernene?

Dette er en litt annerledes fantasyhistorie. Handlingen er tett og foregår på et lite område,noe som gjør historien ganske intim. . Litt klisjéfylt er den, men ikke så mye at det ødelegger historien. Til tider fartsfylt, overraskende og spennende. Men jeg synes det mangler noe...et eller annet som hadde satt prikken over ièn. Den er jo spennende, og vel verdt å lese for den som liker fantasy, men ikke det beste jeg har lest, for å si det sånn. Helt grei men ikke noe mer.

Christop Marzi har skrevet en bok full av henvisninger til andre bøker og til sanger. I tillegg minner boken meg om Neil Gaimans Stjernestøv. Heaven, hovedpersonen i boken, har en bit av himmelen i seg. Og den biten er det noen som gjerne vil ha.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

«Folk pleier ikke å hjelpe hverandre uten grunn.» «De gjør det på film.» «Ja da, men dette er ingen film.» «I bøker også.» «Men dette er jo ingen bok heller.»

Dere er fortsatt unge og tenker ikke på det som skal komme. Dere har hele livet forran dere. Men en vakker dag blir en av dere nødt til å vandre først. Det er den dagen den andres hjerte knuses, og man lærer at det hadde vært best om man aldri hadde elsket.

" Livet er uberegnelig. Og ingen kan spille en rolle for bestandig. Før eller siden mister alle masken. Og når masken er borte, gjelder det å se seg i speilet og kunne tåle det man ser."

Han likte disse nattlige turene fordi byen ble så annerledes når solen gikk ned. De mange lysene ga gatene og smugene et trolsk og hemmelighetsfullt skjær når de brøt seg i det skjøre sløret av tåke og duskregn som var så typisk for London. Alt var liksom forhekset på en
skitten måte, som om eventyrene man hadde trodd på som barn, var blitt voksne.

"Men hvem er du egentlig?"
Hun ristet på hodet. "Jeg er komplisert", svarte hun. David måtte trekke på smilebåndet. "Hvem er vel ikke det?"
"Ja, hvem er ikke det?"

Hver eneste bidige gang jeg er hjemme hos min mor, så går jeg på biblioteket. Der finner jeg alltid de aller nyeste bøkene på hylla, strategisk og fristende plassert RETT foran nesa mi - dog trist for dem, fint for meg!

Razzia er alltid like gøy! Noe leses fra perm til perm - andre forkastes! Målet med disse razziaene er å finne ut hvor i gata disse bøkene befinner seg - og ofte er det frydefull lesning!

• "Eve" av Anna Carey
  • "Gratiskyss i mørke" av Glenda Millard