60 damer du skulle ha møtt

norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt

av (forfatter) og Jenny Jordahl (illustratør).

Manifest 2016 Innbundet

8 av 10 biografier som kommer ut i Norge i dag, handler om menn. 87 prosent av alle omtalte personer i de vanligste svenske lærebøkene er menn. I visse skolebøker er det flere navngitte nazister enn kvinner...

Marta Breen (forfatter) og Jenny Jordahl (illustratør) synes det var deprimerende å innse at historiene om mennesket i så stor grad blir fortalt med kvinner i en evig birolle. De har derfor laget sin egen historiebok - og det i tegneserieform!

Her kan du bli kjent med fascinerende personligheter som krigsreporter Lise Lindbæk, presten Ingrid Bjerkås, samepionér Elsa Laula Renberg, kommunist Ellisif Wessel, jazzsanger Radka Toneff, ostegründer Synnøve Finden og 56 andre gode kvinnfolk.

Breen og Jordahl har tidligere samarbeidet om boka «F-ordet. 155 grunner til å være feminist» (Manifest, 2015), som nylig ble tildelt Kulturdepartementets fagbokpris for ungdom.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788283420142

EAN 9788283420142

Super bok! Minner om tøffe damer du har glemt, informerer om noen du aldri hadde hørt om og inspirerer til å finne ut mer om andre. Formen med de kortkorte biografiene gjør at det kan bli vanskelig å holde alle fra hverandre, men hovedpoenget er vel at en skal sitte igjen med et inntrykk av at det jammen har vært mange tøffe damer opp gjennom historien! Og det er vel hovedhensikten med boka? Og jeg har faktisk møtt en av damene!

Hvor er Sigrid Undset? Som mottok Nobelprisen i litteratur i 1928!

En tegneserie som tar for seg nettopp 60 damer du bør vite mer om. Det er riktignok ikke mye du får vite om hver av dem, stort sett en dobbeltside per kvinne, men tegneserieformatet egner seg godt i dette tilfellet. Det er jo færre ord, men bildene, replikkene og teksten gjør hver enkelt av dem så levende, og gjør nok et sterkere inntrykk enn ren tekst ville gjort, spesielt hvis du skal lese om 60 forskjellige i en bok. Jeg har allerede gitt bort en i gave og må nok skaffe meg en selv også. Jeg leste boken fra perm til perm, men den fungerer jo også som et oppslagsverk, med register og tidslinje på slutten.

Jeg var innom biblioteket og skulle hente en bok jeg hadde reservert. Det ble fire bøker etter å ha snakket med en av de ansatte om foredraget Marta Breen holdt der for kort tid siden. Et foredrag jeg hadde planer å dra på. Men slik ble det ikke. Uansett; jeg lånte med meg to tegneseriebøker som er blitt til ved et samarbeid mellom Marta Breen og Jenny Jordahl. Den ene er 60 damer du skulle ha møtt Norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt. Boken ble utgitt i 2016.

Jeg har lest mange bøker om norsk kvinnehistorie. Samtidig forstår jeg ved å lese boken til Breen og Jordahl at jeg bør lese enda flere. For det er en skikkelig teaser, her er det mange spennende kvinner som burde fått en større plass i norsk historie.

Link til blogginnlegget omtalen er hentet fra

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Jeg fant denne i skranken når jeg var på Strömstad bibliotek idag, den består av 5x5 ruter, man skal lese 5 i rad for bingo, skal leveres inn senest 1. September og kan vinne en bok. Dvs den går over Juni - Juli - August. Skal prøve meg på den, kan hende at noen av bøkene er de samme som på leseutfordringen.

• En bok som jag längtat efter att läsa
  • En bok om en fantasivärld
  • Ett mordmysterie
  • En bok som utspelar sig i Bohuslän
  • En bok som blir film iår
  • En klassiker
  • En bok som är minst 50 år äldre än dig själv
  • En bok om flykt från ett annat land
  • En poesibok
  • En bok om en dyster framtid
  • En bok som fick dig att skratta högt
  • En bok som handlar om kärlek
  • En bok som vunnit ett litteraturpris
  • En läskig och skrämmande bok
  • En grafisk roman/seriealbum
  • En bok som skildrar en historisk tid
  • Den första delen i en serie av böcker
  • En valfri fagbok
  • En science fictionbok
  • En bok utgiven 2017
  • En bok skriver av en kvinnelig författare
  • En bok om andra världskriget
  • En bok skriven av en känd person
  • En bok rekommenderad av en bibliotkarie
  • En bok med ett blått omslag

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.

Som jeg har lyst til å lese

• "Hvordan bli (en skandinavisk) feminist - 20 veier til mer likestilling på jobben, i livet og i kjærligheten" av Marta Breen
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Den store rumpefeiden - og andre glimt fra medias bakside" av Marta Breen
  • "Trær jeg har møtt" av Anna Fiske
  • "Patriarkatet faller" av Marta Breen
  • "Hjemlandet - og andre fortellinger" av Mette-Marit
  • "F-ordet - 155 grunner til å være feminist" av Marta Breen
  • "Norsk kvinnehistorie på 200 sider - fra forsørgede fruentimmer til skamløse jenter" av Hege Duckert
  • "Lykke til!" av Tegnehanne
  • "En frosk i fjorden - kunsten å bli norsk" av Lorelou Desjardins