F-ordet

155 grunner til å være feminist

av (forfatter), Madeleine Schultz (forfatter) og Jenny Jordahl (forfatter).

Manifest 2015 Heftet

En ny feministisk bølge er over oss! I denne boka får du alt du trenger å vite om f-ordet.

Madeleine Schultz, Marta Breen og Jenny Jordahl har på hvert sitt vis vært markante bidragsytere i den feministiske debatten. I denne boka gir de deg gode tips til hvordan møte typiske argumenter og klisjeer i debatten om likestilling. Samtidig forsøker de å peke ut en retning for dagens feminisme.

«F-ordet» er en morsom og politisk selvhjelpsbok for deg som lurer på om du er feminist, eller som bare vil få bekreftet at du har rett.

Madeleine Schultz (f. 1986) er journalist i debattredaksjonen i Dagbladet og grunnlegger av bloggkollektivet underarbeid.com.

Marta Breen (f. 1976) er journalist og forfatter med _ re bøker bak seg, blant annet «Rosa streker, røde tall» (Manifest, 2011) og «Født feminist» (Gyldendal, 2014).

Jenny Jordahl (f. 1989) er designer og illustratør, og står bak den populære tegneserien «Livet blant dyrene» som har blitt publisert i Aftenposten.

Forlag Manifest

Utgivelsesår 2015

Tildelt litteraturpris Fagbokprisen 2015

Herlig! Disse ekstremt velartikulerte og intelligente forfatterene klarer på en folkelig og morsom måte å forklare hva feminisme er i dag. Jeg blir ofte kritisert både av slekt og venninner for å kalle meg feminist. Fra nå av tar jeg ikke til meg kritikk fra noen før de har lest denne boka. Ferdig snakka.
Gode eksempler fra media i dag, gode tips til foregangsfeminister det er spennende å lese om, velformulerte svar på de toskete kommentarene folk trøkker ut av seg og en oversiktlig og fin presentasjon av innholdet med treffende illustrasjoner av Jenny Jordahl.
Pensum for oppegående selvstendige kvinner i alle aldre, spør du meg.Takk!

Førsteinntrykket var ikke så positivt; tett, bitteliten og MYE tekst! Men teksten er lettlest og underholdende, fint med korte kapitler, tegneserier og illustrasjoner. Likte særlig de personlige kapitlene godt. Mulig jeg ikke er helt i målgruppa, både voksen og relativt belest innenfor feministisk litteratur som jeg er, men jeg skulle ønske boka slo enda litt hardere. Brukte enda litt mer krutt. Men kanskje den er bra som den er for dem som leser den som en første introduksjon? Ser fram til andres omtaler.

Dette er den værste boken eg har lest på lenge. Ingenting gir meining eller er sant i denne boken. Dei som skrev den burde skamme seg. Ikkje les den!!!

Den fjerde feministbølgen er over oss, og denne boka gir kunnskap om hva feminisme er. Her får man tips til hvordan man skal møte typiske argumenter/klisjéer i samfunnsdebatten. Likestilling, sex, kropp, historie, er noen temaer boka tar for seg.

Lærerik, tankevekkende, og morsom bok, som fortjener mange lesere!

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Dette er en liste over bøker som bekrefter at vi fortsatt må markere 8. mars og ta dagen på alvor.
(Blir stadig oppdatert.)

8.Mars #Kvinnedagen #Feminisme

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

• ""Jeg trodde klitoris var en selskapsdans" - og 300 andre sitater fra kvinner" av Marta Breen
  • "Den store rumpefeiden - og andre glimt fra medias bakside" av Marta Breen
  • "Hvordan bli (en skandinavisk) feminist - 20 veier til mer likestilling på jobben, i livet og i kjærligheten" av Marta Breen
  • "Det skjer nå - fortellinger fra en feministisk revolusjon" av Helena Brodtkorb
  • "Når livet er kjipt - en håndbok for unge folk" av Oda Rygh
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Mensen" av Rune Markhus
  • "Patriarkatet faller" av Marta Breen