F-ordet

155 grunner til å være feminist

av (forfatter), Madeleine Schultz (forfatter) og Jenny Jordahl (forfatter).

Forlaget Manifest 2015 Heftet

En ny feministisk bølge er over oss! I denne boka får du alt du trenger å vite om f-ordet.

Madeleine Schultz, Marta Breen og Jenny Jordahl har på hvert sitt vis vært markante bidragsytere i den feministiske debatten. I denne boka gir de deg gode tips til hvordan møte typiske argumenter og klisjeer i debatten om likestilling. Samtidig forsøker de å peke ut en retning for dagens feminisme.

«F-ordet» er en morsom og politisk selvhjelpsbok for deg som lurer på om du er feminist, eller som bare vil få bekreftet at du har rett.

Madeleine Schultz (f. 1986) er journalist i debattredaksjonen i Dagbladet og grunnlegger av bloggkollektivet underarbeid.com.

Marta Breen (f. 1976) er journalist og forfatter med _ re bøker bak seg, blant annet «Rosa streker, røde tall» (Manifest, 2011) og «Født feminist» (Gyldendal, 2014).

Jenny Jordahl (f. 1989) er designer og illustratør, og står bak den populære tegneserien «Livet blant dyrene» som har blitt publisert i Aftenposten.

Forlag Forlaget Manifest

Utgivelsesår 2015

Tildelt litteraturpris Fagbokprisen 2015

Førsteinntrykket var ikke så positivt; tett, bitteliten og MYE tekst! Men teksten er lettlest og underholdende, fint med korte kapitler, tegneserier og illustrasjoner. Likte særlig de personlige kapitlene godt. Mulig jeg ikke er helt i målgruppa, både voksen og relativt belest innenfor feministisk litteratur som jeg er, men jeg skulle ønske boka slo enda litt hardere. Brukte enda litt mer krutt. Men kanskje den er bra som den er for dem som leser den som en første introduksjon? Ser fram til andres omtaler.

Herlig! Disse ekstremt velartikulerte og intelligente forfatterene klarer på en folkelig og morsom måte å forklare hva feminisme er i dag. Jeg blir ofte kritisert både av slekt og venninner for å kalle meg feminist. Fra nå av tar jeg ikke til meg kritikk fra noen før de har lest denne boka. Ferdig snakka.
Gode eksempler fra media i dag, gode tips til foregangsfeminister det er spennende å lese om, velformulerte svar på de toskete kommentarene folk trøkker ut av seg og en oversiktlig og fin presentasjon av innholdet med treffende illustrasjoner av Jenny Jordahl.
Pensum for oppegående selvstendige kvinner i alle aldre, spør du meg.Takk!

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Bøker som handler om feminisme,kan være faglitteratur og skjønnlitteratur.

Jeg leste 248 bøker i 2015.

Her er mine 48 favoritter blant dem.

Rangeringen er tilfeldig, etter når de ble lest.

Dette er de bøkene jeg har lest i 2017. Boktitler blir lagt inn etterhvert som de er lest.

bittelitt pensum, mest annet. roman, dikt, tegneserie+++

• "Den store rumpefeiden - og andre glimt fra medias bakside" av Marta Breen
  • "Kvinner i kamp - 150 års kamp for frihet, likhet, søsterskap!" av Marta Breen
  • "Når livet er kjipt - en håndbok for unge folk" av Oda Rygh
  • "Moxie" av Jennifer Mathieu
  • "Mensen" av Rune Markhus
  • "Vi burde alle være feminister" av Chimamanda Ngozi Adichie
  • "Barbie-Nils og pistolproblemet" av Kari Tinnen
  • "Bullshitfilteret" av Oda Faremo Lindholm
  • "Hvem er jeg når du blir borte?" av Kathrine Nedrejord
  • "Guttene" av Jessica Schiefauer
  • "60 damer du skulle ha møtt - norsk kvinnehistorie for deg som har det travelt" av Marta Breen
  • "Født feminist - hele Norge baker ikke" av Marta Breen