Nærmere kommer vi ikke

Vigmostad Bjørke 2016 Innbundet

Jens er redd for å drite seg ut, redd for vann og redd for blod.

Edor er sammen med Beate, øver på nye skatetriks, bader naken sammen med Celia og svømmer lengre ut enn han burde. Det eneste Edor er redd for, er måten Jens får det til å krible i magen på.

En roman om altoppslukende kjærlighet, vond og fantastisk på én gang. En kjærlighet alle kan kjenne seg igjen i, enten de er homo, streite, bi eller bare litt på skrå.

«Nærmere kommer vi ikke» er en løs oppfølger til «Fuck verden», som ble nominert til NBUs debutantpris Trollkrittet.

Monika Steinholm (født 1983) har tatt et toårig forfatterstudium ved universitet i Tromsø. Hun er bosatt i Tromsø og jobber i Ark bokhandel. «Fuck verden» var hennes første roman.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241913297

EAN 9788241913297

En meget god beskrivelse av en forelskelse.

Etter Pride Paraden i Tromsø i November 2016 begynte jeg å lese den skeive boka „Nærmere kommer vi ikke“ av Monika Steinholm. Jeg motsto bare knapt fristelsen til å kjøpe boka på ARK i storgata hvor forfatteren jobber. Jeg satt i stedet på biblioteket i to dager. :-)

skriv bildebeskrivelse her

Hovedpersonen Jens er 17 år gammel da han erkjenner at han er forelsket i sin barndomsvenn Niklas som nettopp har forelsket seg i deres beste venninne.

Jeg liker allerede bokas begynnelse når Jens er i ferd med å fortelle foreldrene sine at han er homofil. Denne blandingen av skam og lettelse, særlig godt beskrevet (jeg kjenner følelsen…)! Han må gjennom dette to ganger fordi han først snakker med faren og på kvelden med mora. Og da hjelper faren litt. Så bra!

Dette sitatet liker jeg veldig:

„Pappa strekker hånda ut mot meg, og jeg lar ham hale meg opp på beina. Jeg kan ikke huske sist papa klemte meg. Ingen av oss er klemmere. Nå holder han rundt meg, hardt. Jeg forsvinner nesten i armene hans. Er fire år og har fått skrubbsår på kneet. Jeg har ikke noe sår pappa kan blåse på, men har stryker det svette håret mitt vekk fra panna. Selv om han ikke blåser på noe, er det som han setter på et plaster så det slutter å svi.
– Men Jens, da, sier pappa. – Kjærlighetssorg er noe alle får.
Jeg er så letta. Pappa sier ikke at det er helt ok å like gutter. Pappa skjønner at det ikke er derfor jeg griner. Det gjør bare så jævlig vondt at det er Niklas.“

Jens bestemmer seg å kjøre til Finnsnes der hans skeive onkler Torstein og Phil bor. Begge to er i ferd med å organisere Senjas første Pride Parade og da må Jens med. Ikke så lett når en bare har vært „ut“ i noen dager!

Denne anmeldelsen blir publisert først på bloggen min.

Veldig mye fint i denne boka :) Fine hovedpersoner som virker realistiske. Bipersonene er det ikke så mye dybde i, og enkelte er noe karikert til tider.

En nydelig bok om vennskap, forelskelse og hvordan det er å være ung i dag. Perfekt for de som liker SKAM sesong 3 med Even og Isak.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

• "Under snøen" av Monika Steinholm
  • "Narren" av Daria Wilke
  • "Homo - for deg som er, lurer på om du er eller har lyst til å bli homo" av Anette Trettebergstuen
  • "Fordelen med ulykkelig kjærlighet" av Becky Albertalli
  • "Dumme, dumme hjarte - roman" av Linda Klakken