Leons hemmelighet

Cappelen Damm 2016 Innbundet

En nær og personlig historie om Leon som oppdager at han er forelsket - i Bendik.
Kjønnsidentitet er et viktig tema i dagens ungdomslitteratur, og Tor Fretheims bok går rett inn i denne diskusjonen.

En dag får 16 år gamle Leon en kinobillett fra en helt ukjent gutt. De sitter ved siden av hverandre i salen, snakker litt sammen, og så skjer det ikke noe mer. Men mange nye følelser dukker opp, og Leon skjønner etter hvert noe han aldri har tenkt over før - at han forelsker seg i gutter.

Leons hemmelighet er et vart og troverdig portrett av Leons oppvåkning, hvor følelser og tanker står i fokus.

Ingen skulle få vite om min dypeste hemmelighet.
Jeg kalte det en hemmelighet.
Jeg klarte ikke å kalle det noe annet.
Det var mange ord som var for vanskelige.
De ble til fremmedord som jeg ikke engang klarte å si inni meg.

ISBN13 9788202518240

EAN 9788202518240

16 år gamle Leon går på kino med en fremmed gutt og innser plutselig noe banebrytende om seg selv. Han liker gutter, mer enn han liker jenter. Leons erkjennelse for at han er homofil er en større utfordring enn å komme ut av skapet. Han må akseptere seg selv før han kan aksepteres av andre. En sår og vakker bok med et knapt og minimalistisk språk.

De sier at det er mye lettere nå.
Det kan de si som ikke vet hva de snakker om.
De snakker om andre og ikke om seg selv.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Skjønnlitteratur. Utvalg fra www.lesersokerbok.no, med denne begrunnelsen:

"Bøkene er valgt ut på grunn av leservennlighet og litterær kvalitet. De har godt språk. Fortellinger som engasjerer og trekker leseren med seg. Skrifttypen er tydelig og lesbar, oppsettet er ryddig og det er luft mellom linjene. Flere av bøkene har flotte og inspirerende illustrasjoner."

• "Homo - for deg som er, lurer på om du er eller har lyst til å bli homo" av Anette Trettebergstuen
  • "Skeivt ut - reiser i homofobiens land" av Pål Vegard Hagesæther
  • "Rør ikke de som sover" av N.K. Lillebo