Sola er også en stjerne

av (forfatter) og Tonje Røed (oversetter).

Aschehoug 2017 Innbundet

Nicola Yoon har tatt verden med storm. I hennes andre bok, Sola er også en stjerne, møter vi to ungdommer med veldig forskjellig syn på livet.

Natasha forholder seg til vitenskap og fakta. Fakta: Familien hennes skal deporteres fra USA om få timer. Daniel er en evig romantiker som følger hjertet. Når de møtes i New York er Natasha, av åpenbare grunner, nokså distrahert. Daniel skjønner at dette er «koi no yokan» - japansk for følelsen av at du kommer til å bli forelsket. Han gjør derfor det han kan for at Natasha skal falle for akkurat ham, mens Natasha prøver å redde familien sin.

ISBN13 9788203262968

EAN 9788203262968

Natasha og familien hennes er ulovlige innvandrere i New York fra Jamaica. De har bodd i New York siden hun var 8 år, så det føles som hennes hjemland. Men nå har de blitt oppdaget og må reise tilbake. Natasha er på vei til imigrasjonskontoret for å gjøre et siste forsøk på å endre avgjørelsen når hun tilfeldigvis treffer Daniel.

Daniels foreldre kom fra Korea og har høye ambisjoner for sønnene sine. Hva Daniel selv ønsker er ikke relevant. De mener at han vil få et godt liv om han blir lege. Dagen han tilfeldigvis treffer Natasha skal han på et intervju for å komme inn på universitetet.

Alle hendelser og avgjørelser får innvikring på fremtiden. I denne boken hopper vi frem og tilbake mellom Natasha og Daniel, men også inn i hodene til foreldrene deres, i advokaten Natasha snakker med, i drosjesjåføren som nesten kjører på Natasha, osv. Det er utrolig spennende å få så mange ulike synsvinkler, og man ser hvordan mennesker påvirker hverandre, noen ganger uten å ane det selv. Utrolig spennende og inspirerende bok! Jeg ble fullstendig oppslukt!

En historie om to vidt forskjellige mennesker. Kjærlighet, familierelasjoner, identitet, store valg og kontraster står sterkt. Etnisitet og kulturell bakgrunn er også relevant. Karakterene er troverdige og eier personlighet.

It is a beautiful, beautiful book.

Immigration, race, family dynamics are all mixed in with a love story that questions fate and nihilism along the way.

Enjoy!

We are capable of big lives. A big history. Why settle? Why choose the practical thing, the mundane thing? We are born to dream and make the things we dream about.

Synes det var veldig greit å lage liste over bøker etterhvert som jeg leste dem i fjor, så tenkte å gjøre det samme i år. :)

• "Hvor er det blitt av Gulliksen?" av Eli Hovdenak
  • "Forrådt" av Charlotte Sandmæl