Silkeormen

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2015 Innbundet

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788202454357

EAN 9788202454357

Serie Cormoran Strike (2)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted London

Ein forfattar som likar detaljar.
Dette er mitt første møte med detektiv Strike. Eg likte han. Syns ofte krim for tida er full av groteske skildringar. Denne er grotesk nok, men det blir ikkje hovudsaka. Herleg britisk.

Jeg likte denne boken, akkurat som jeg likte den forrige boken til Galbraith Når gjøken galer. Jeg kan kanskje gå så langt å si at jeg liker Silkeormen bedre, selv om det er litt mer gørr. Dette fordi boken er, i mangel på et bedre ord, “tettere”. Galbraith leverer en god krim, uten for mye gørr, blod og unødvendig action. Den er spennende og avbalansert, og absolutt en bok jeg anbefaler til både krimelskere og andre. For full anmeldelse, se: edgeofaword: Silkeormen

Det blir for lite spenning for meg i denne boken. Artig plott og personer for så vidt, men kunne kanskje vært kortet litt ned.

Siden 13 åringen slukte denne boka i sommer, måtte jo mor i huset også gi seg lesingen i vold. Snedig tittel, og et pseudonym som skjuler intet mindre enn selveste mammaen til Harry Potter, - J.K Rowling.
So far, so good, som vi sier på norsk. 13 åringen har fulgt lesingen med argusøyne, og kommentarer som "Hvordan synes du boka er , mamma?" Og det vantro: "Har du ikke kommet lenger??!" gav skyldsfølelsene vind i seilene. I den grad at jeg i dag bestemte meg for at NÅ, skal du lese den boka ferdig.
Før jeg la den fra meg første gang var jeg kommet til side 50 omtrent. Og dit kom jeg på pur viljestyrke, og for å vise tenåringen at mor i huset er helt med, hun også.
Men så har jeg vridd og vendt på meg der borte i lesekroken og blir liksom ikke fanget. For ulikt alle andre synes jeg ikke stemmen i boka harmonerer med sjangeren og historien som fortelles. Det er for mye dialog, for mye uutalt humor og sorgmunterhet over det hele til at jeg klarer å ta karakterene på alvor. Jeg blir bare irritert over sånn utbrodering, - beklager J.K Rowling. Du kan jo absolutt skrive, språket er flott det, men det er bare det at det er litt for mye av.... alt... synes jeg....
På side 214 må jeg bare klappe boka sammen, og lettere fortvilet kjenner jeg ikke snev av spenning, eller at jeg ønsker å lese mer, slik andre som har lest den før meg ekstatisk har meddelt i diverse fora. Gruer meg til å fortelle 13 åringen at mammaen hennes virkelig suger når det gjelder å lese J. K Rowling..... Får skynde meg å skryte av Harry Potter filmene, da, - dem har jeg sett opptil flere ganger med forutnevnte pode, og de var jo kjempebra!
Om jeg skal trille terning på nesten halve boka, så viser den to triste øyne....

Elsker bøkene om Cormoran Strike!

To-to: Spurs hadde utrolig nok greid å snu kampen. Strike ble rystet og slengte manuskriptet fra seg. Arsenals forsvar gikk i oppløsning for øynene på ham. De skulle ha vunnet denne kampen. De skulle jo vinne serien!
FAEN! Brølte Strike ti minutter senere, da en heading strøk forbi Fabianski.
Spurs hadde vunnet.

Fortsettelse av forrige liste som ble full ...

Lest i 2019

Alle bøkene jeg har lest

Bøker jeg har lest i 2017

• "Ondskapens kall" av Robert Galbraith