Hvit død

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Hvit død er en klassisk krim med moderne vri, et gripende mysterium, en ekte pageturner og en spennende fortsettelse på historien om Cormoran Strike og Robin Ellacott.

En plaget ung mann ved navn Billy ankommer privatdetektiv Cormoran Strikes kontor. Billy ber om hjelp til å etterforske en forbrytelse han mener han var vitne til som barn. Han virker svært desorientert, men likevel er det noe ærlig og oppriktig med Billy og hans historie, synes Strike. Før han får stilt flere spørsmål, styrter Billy panisk ut av kontoret.

Strike og hans tidligere assistent Robin Ellacott - nå forretningspartner - forsøker å komme til bunns i Billys sak. Det fører dem på en kronglete sti gjennom Londons bakgater, via de innerste sirklene i parlamentet, til en vakker, men dyster herregård på landsbygda. Samtidig er Strikes privatliv langt fra enkelt. Strike har mer enn noensinne bruk for Robin, men forholdet dem imellom er mer innviklet enn som så ....

Romanen er skrevet af J.K. Rowling under pseudonymet Robert Galbraith. J.K. Rowling er forfatter av Harry Potter-serien og Den tomme stolen.

«Usedvanlig underholdende» Financial Times

«Svært fornøyelig» Mail on Sunday

ISBN13 9788202626129

EAN 9788202626129

Omtalt sted London

Bok nr. 4 om Cormoran Strike og Robin Elacott.

Strike har blitt rikskjendis etter sin siste sak, og Robin har endelig blitt partner i firmaet hans. En dag får Strike et ubehagelig besøk på kontoret. Billy, er en ung, og plaget mann. Han har både plagsomme tics, en grusom kroppslukt, og et forvirret sinn. Billy påstår at han har sett et barn bli drept. Det skal angivelig ha skjedd da han selv var barn. En viss Jimmy, påstår at Bill fantaserer, men selv mener Billy at det hele virkelig skjedde. Billy blir skremt, og rømmer fra Strikes kontor før han rekker å forhøre seg mer om saken.

Strike og Robin nøster opp i Billys påstand, noe som fører dem gjennom byens bakgater, via parlamentet, for å ende på en vakker herregård på landsbygda.

Samtidig blir Strike og Robins privatliv et ømtålig tema i boken, for forholdet mellom de to partnerne er mer komplisert enn noengang.

Denne har fått bedre kritikker enn de foregående bøkene, men jeg synes den er litt treg og repetetiv innimellom. Får også litt hetta av Robin, men grei underholdning, og jeg vil nok lese om det kommer flere bøker.

• "Smil - roman" av Soudabeh Alishahi
  • "Blodroser" av Margie Orford