Lange skygger

av (forfatter) og Heidi Grinde (oversetter).

Cappelen Damm 2022 Innbundet

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788202724351

EAN 9788202724351

Omtalt sted London

Den nyeste boken om Cormoran Strike.

Cormoran er på besøk hos sin dødssyke tante i Cornwall. En ganske beruset kvinne henvender seg til ham på desperat vis. Hun vil at han skal etterforske en savnet-sak. Den savnede er kvinnens mor, Margot. Hun forsvant sporløst i 1974. Cormoran har ikke for vane å ta i slike saker, men han blir nysgjerrig, og sammen med Robin, prøver de å nøste opp i det hele. Politietterforskeren som først hadde saken, viste seg å være en smule eksentrisk og psykisk ustabil. Å finne vitner så mange år senere, og ikke minst å forstå etterforskerens notater, blir litt av en utfordring for radarparet.

Dette er en skikkelig murstein, (over 900 sider), og jeg tar meg stadig i å tenke at den er altfor lang. Det er langdrygt med all nøstingen, og ikke minst det omfattende persongalleriet. Nysgjerrigheten for både saken, og det uforløste forholdet mellom Robin og Cormoran, får meg videre. Så langt; ikke seriens beste for min del.

Jeg elsker bøkene med Strike og Robin :) Nydelig univers å være i!