Sangen om Salomon

De norske bokklubbene 1994 Innbundet

Romanen tar til i Michigan i 1931, der Macon Dead jr, kalt Mjælkemann, vokser opp. For å finne sine røtter, drar han på leting etter sine forfedres hjemsted i Sørstatene. Der finnes også bakgrunnen for en slektsmyte som alltid har opptatt ham. I oldefarens landsy, Shalimar, finner han det han søker. Med sine fortellinger om familien åpner vennen Gitar og tanten Pilatus Mjælkemanns øyne for hans egne røtter.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1994

Omtalt sted USA

Rett etter at Toni Morrison mottok Nobelprisen i litteratur ble Toni Morrison spurt om hvordan hun så på forholdet mellom forfatter og leser, og hun svarer:

«Bøkene jeg skriver er gaver fra meg til enhver som vil lese.»

Bøkene til Toni Morrison er i sannhet en gave, og Sangen om Salomon er ikke et unntak her.
Dette er en stor roman som er anerkjent som en av forrige århundrets beste og viktigste amerikanske romaner. Også Barak Obama og Oprah Winfrey har Sangen om Salomon blant sine favoritter. Det er forståelig for dette er kunst, og det er en roman som påvirker, får en til å reflektere.

Romanen Sangen om Salomon forteller om livet til Macon Dead jr., som har kallenavnet ”Mjælkemannen”. Han vokser opp i Michigan, tiden er 1931 og utover. Gjennom romanen forsøker Mjælkemann å finne tilbake til sine røtter i Sørstatene. Som de fleste av Morrisons romaner er hovedtemaene rase og slaveri, familie og røtter. Dagbladet kalte henne for Amerikas svarte samvittighet i et minneord etter hennes død i 2019, og det synes jeg passer. Hun var en klok dame, og en fremragende forteller. Sangen om Salomon er en magisk-realistisk fortellingen med bibelske referanser. Romanen sier noe om hva det vil si å bli værende og hva det vil si å flykte. Morrison viser at barneoppdragelse og økonomisk avhengighet er et hinder for frihet når det gjelder kvinner, og hvordan svarte kvinner er dobbelt undertrykt – både av hvite og av menn uansett farge.

Jeg koser meg nå mens jeg leser Sangen om Salomon. I begynnelsen var jeg litt irritert på oversetterens valg av hedmarksdialekten som skal tilsvare sørstatsdialekten i USA, men dette glemte jeg etter hvert. Hun er en forteller uten like.

“You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.”
― Toni Morrison, Song of Solomon

“It's a bad word, 'belong.' Especially when you put it with somebody you love ... You can't own a human being.”
― Toni Morrison, Song of Solomon

“You can't own a human being. You can't lose what you don't own. ........................................... He can't value you more than you value yourself.”
― Toni Morrison, Song of Solomon

Jeg ser at boka har sine kvaliteter, men for meg druknet alt som kunne være bra i at det ble altfor negativt og dystert. Den gav meg svært lite.

Jeg måtte lese denne i Engelsk timen på College i USA. Mulig det var fordi jeg hadde tidspress eller fordi den var på engelsk (pleier egentlig ikke å ha noe å si), men syns den var treig å komme gjennom, og litt kjedelig. Bra språk og viktig tema om rasisme -joda, men ganske overvurdert. Forventet bedre av en nobelpris-vinner.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Because I heart Oprah <3

Kategori 2: Forfattar frå Afrika: Tsitsi Dangarembga - Nervøse tilstander
Kategori 3: Kvinneleg forfattar: Mary Shelley - Frankenstein
Kategori 4: Forfattar frå Amerika: Sylvia Plath - The Bell Jar
Kategori 5: Wildcard: Ian McEwan - Atonement
Kategori 6: Louis-Ferdinand Céline: Reisen til nattens ende.
Kategori 7: Bok på minst 500 sider eller meir: James Joyce - Ulysses

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende
Februar: Forfattar frå Afrika
Mars: Kvinnelig forfatter
April: Forfatter fra Amerika (Nord- mellom- eller Sør-Amerika
Mai: Bok utgitt i ditt fødselsår
Juni: Forfattar frå Europa
Juli: Bok på minst 500 sider eller meir
August: Forfatter fra Asia
September: Mannleg forfattar
Oktober: Victorber
November: Forfattar som har mottatt Nobelprisen i litteratur
Desember: Bok utgitt mellom 1901 og 1960

2021

Januar: Bok utgitt mellom 1961 og listas ende (1992)
Februar: Forfattar frå Afrika.
Mars:: Kvinnelig forfatter: England
April: Forfattar frå Amerika.
Mai: Bok utgitt før 1799
Juni: Forfattar frå Europa.
Juli: Bok på 500 sider eller meir (ikke ferdig)
August: Forfattar frå Asia.
September: Mannleg forfattar
Oktober: Victober
November:Forfattar frå 1961
Desember: Bok utgitt mellom 1901 og 1960

2020

Januar:Bok utgitt mellom 1961 og listas ende.
Februar: Forfattar frå Afrika.
Mars:: Kvinnelig forfatter: England
April:Forfattar frå Amerika (Nord-, Mellom- og Sør-Amerika).
Mai:Bok utgitt mellom 1700 og 1800.
Juni:Forfattar frå Europa.
Juli:Bok på 500 sider eller meir. Må ha med minst ein murstein.
August:Forfattar frå Asia.
September:Mannleg forfattar.
Oktober:Victober.
November:Forfattar frå Oseania.
Desember:Bok utgitt mellom 1901 og 1960.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

• "Kolbes reise" av Åge Rønning
  • "Familien Moskat" av Isaac Bashevis Singer