Edderkoppkvinnens kyss

av (forfatter) og Turid Gjerløw (oversetter).

Aschehoug 2006 Heftet

I en fengselcelle i Buenos Aires sitter den politiske fangen Valentin, og Molina, en homoseksuell dømt for utuktig omgang med mindreårige. Molina gjenforteller sine yndlingsfilmer, preget av romantikk, sex og vold, og et vennskap utvikles mellom de to. Samtidig bruker fengselsledelsen Molina i et kynisk spill for å avsløre Valentins politiske kontakter utenfor fengselet. Dermed bringes diktaturets virkelighet inn i fantasiens verden. Boken er filmatisert.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209697

EAN 9788203209697

Serie AlfaOmega

Omtalt sted Argentina

Hun snakker helt åpent med psykiateren om hva hun er mest redd for her i livet er at, hun skal bli kysset av en mann og bli forvandlet til en panter.

– Alvorlig talt, la oss holde samtalen på et rimelig nivå eller la oss holde kjeft.
– Hva slags nivå?
– Det nytter ikke å snakke med deg, med mindre man får deg til å fortelle en film.
– Og hvorfor skulle du ikke kunne snakke med meg?
– Du greier ikke konsentrere deg om samtalen når vi diskuterer. Du holder deg ikke til saken. Du ender alltid opp med en masse vrøvl.
– Det der er ikke sant, Valentin.
– Så sier vi det.
– Du er litt av en pedant.
– Gjerne det.
– Prøv å bevise at jeg ikke kan føre en samtale på ditt nivå.
– Jeg sa ikke at du ikke kunne det, men at du ikke holder deg til saken i en diskusjon.
– Det skal du få se at jeg kan.
– Hvorfor snakke mer, Molina?
– La oss bare snakke videre, så skal jeg bevise for deg at det motsatte er riktig.
– Hva skal vi så snakke om?
– La oss se … Nå kan jo du fortelle meg hva du legger i det å være mann.

Det jeg trenger er en kvinne, for kvinner er det beste vi har.

I stedet for å gå til psykiateren, går hun i zoologisk hage.

Hvorfor tilbringer han så gjerne tiden sammen med den kvinnelige kollegaen ?
- Formodentlig bare fordi han regner med at ingen ting kan skje dem imellom fordi han er gift, han betrakter ikke sin kvinnelige kollega som seksualobjekt . Tilsynelatende lever jo han sammen med sin kone.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

• "Den gylne appelsin" av Joseph Wambaugh
  • "Blodets sang" av Pål Gerhard Olsen