Salamanderkrigen

av (forfatter) og Dagny Gjerdrum (gjendikter).

Gyldendal 2000 Heftet

Salamanderkrigen forteller om en hollandsk ingeniør som under en reise oppdager en salamanderart som kan læres opp til å utføre enkle arbeidsoperasjoner. Etter noen års bruk oppdager man imidlertid at salamanderne formerer seg uten kontroll og med et rivende tempo. Gradvis undergraves samfunnsøkonomien, men det virkelige kritiske punkt oppnås når salamanderne er blitt så utviklet at de begynner å stille krav - og i tillegg setter seg til motverge når kravene ikke blir innfridd. Boka ble skrevet i skyggen av nazismen og bar et profetisk bud om den katastrofe Europa sto foran.

Karel Capek (1890.1938) skapte seg et internasjonalt navn med romaner og skuespill som tok aktuelle og allmennmenneskelige problemer på pulsen. I verkene sine benytter han seg ofte av kulisser med islett av det fantastiske, fabulerende, gjerne med et anstrøk av science fiction. Blant annet kan det nevnes at begrepet «robot» stammer fra hans skuespill R.U.R. (1920). Salamanderkrigen fra 1936 ble skrevet med den nazistiske trussel i tankene. Det er en allegorisk beretning om utbredelsen av intelligente salamandere, som setter seg fore å erobre verden. Det er en glitrende original og snurrig roman, et overflødighetshorn av innfall og utfall; anekdoter, fantasifulle opptrinn, blanding av stiler og sjangre. Kort sagt: Et fyrverkeri av fortellerglede. Med alvor og overraskelser lurende under løyene. Romanen ble valgt ut til «Århundrets bibliotek», der hundre litteraturkyndige personer i Norge kåret de hundre beste, mest sentrale bøkene fra det 20. århundret.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205268005

EAN 9788205268005

Genre Science fiction

Innhaldsrik dystopi

Salamanderkrigen er ei bok som vil sitte i minnet lenge!
Romanen er spesiell - både i form og innhald, med alle sine originale sjangervariasjonar og illustrasjonar.
Romanen er tredelt:
I del ein møter vi den litt forunderlege kapteinen Van Toch som oppdagar ein heilt spesiell art av salamander. Det viser seg nemleg at dei på mange måtar kan sidestillast med menneske, dei kan både tenke og kommunisere. Van Toch ser muligheitene, han lærer dei opp til å finne rikdom for seg.
I del to blir det meir konfliktar mellom dyr og menneske. Salamandrane vert utsette for grusomme esperiment av naturvitskapsmenn, og sidan dei er så dyktige å finne perler- og med det rikdom- så vert dei selde som slavar. Men - med skulegang og lærdom innanbords, så blir salamandrane ganske så kravstore etterkvart. Og dei formeirar seg utanfor all kontroll. No er det dei som vil kontrollere verda!

I del tre kjem så krigen. Sidan landområda på jorda vert berre mindre og mindre fordi salamandrane treng meir kyst enn land, så er kamp einaste løysinga - katastrofen er eit faktum!

Det har vore interessant å delta i lesinga av ei bok som eg før visste lite om. Capek såg alt i 1936 faren i framveksande nazisme. Boka er ein allegori over alt det forferdeleg som skulle ramme Europa.
Så derfor: Takk til Ajiniakra som starta denne felleslesinga juli 2016! Det har vore givande!

...Sjakk! Jeg tapte det partiet. Jeg kom plutselig på at hvert sjakktrekk er gammelt og har allerede blitt utført av en eller annen. Kanskje vår historie også er blitt spilt en gang før, men vi flytter våre brikker med de samme trekk mot de samme nederlag...

"Krig?" mente herr Povondra. "Det må nok en verdenskrig til for at statene kan dele opp havet mellom seg. Men vi blir nøytrale. Det må da være noen nøytrale også, til å levere våpen og slikt til de andre. Slik er det," bestemte herr Povondra. "Men dere kvinnfolk forstår ingen ting av det."

Nå hadde hans liv fått en mening det var en samlers liv. Kveld etter kveld satt han og ordnet og tellet utklippene sine for fru Pondravas overbærende øyne; hun visste at alle menn er delvis gale og delvis noen store unger.

Som bekjent er alle samlere rede til å stjele eller drepe når det gjelder å skaffe nye nummer til samlingen sin. Men det forringer på ingen måte deres moralske karakter.

Her kommer en liste med dystopiske fortellinger beregnet på en voksen målgruppe. Om du er nysgjerrig på dystopi for ungdom/unge voksne kan du se del 1 og del 2 ved å følge linkene. Lista finnes også i sin helhet på bloggen min.

Her mangler det garantert bøker som burde ha vært med, og jeg oppfordrer deg derfor til å legge igjen en kommentar om du oppdager mangler. Lista er kun basert på det jeg selv har funnet, pluss noen forslag fra andre, så det er ikke bare-bare å få med seg alt. :)

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

Dette er romaner jeg stadig vender tilbake til. Skatter. Jeg er ikke så begeistret for lykkelige slutter - det skal helst gå riktig åt helvete på mest forsmedelige vis.

Eit tilfeldig besøk på ein brukthandel resulterte i eit fullt nett med bøker - 19 stk - til NOK 40,00 Kjekt!

• "Kallocain - roman fra år 2000" av Karin Boye
  • "Den lange søvnen" av Raymond Chandler