Salamanderkrigen

av (forfatter), Dagny Gjerdrum (oversetter) og Kristin Lyhmann (oppleser).

Cappelen Damm 2015 Lydfil

Utgivelsesår 2015

Format Lydfil

ISBN13 9788202502102

EAN 9788202502102

Genre Science fiction Klassisk litteratur

Innhaldsrik dystopi

Salamanderkrigen er ei bok som vil sitte i minnet lenge!
Romanen er spesiell - både i form og innhald, med alle sine originale sjangervariasjonar og illustrasjonar.
Romanen er tredelt:
I del ein møter vi den litt forunderlege kapteinen Van Toch som oppdagar ein heilt spesiell art av salamander. Det viser seg nemleg at dei på mange måtar kan sidestillast med menneske, dei kan både tenke og kommunisere. Van Toch ser muligheitene, han lærer dei opp til å finne rikdom for seg.
I del to blir det meir konfliktar mellom dyr og menneske. Salamandrane vert utsette for grusomme esperiment av naturvitskapsmenn, og sidan dei er så dyktige å finne perler- og med det rikdom- så vert dei selde som slavar. Men - med skulegang og lærdom innanbords, så blir salamandrane ganske så kravstore etterkvart. Og dei formeirar seg utanfor all kontroll. No er det dei som vil kontrollere verda!

I del tre kjem så krigen. Sidan landområda på jorda vert berre mindre og mindre fordi salamandrane treng meir kyst enn land, så er kamp einaste løysinga - katastrofen er eit faktum!

Det har vore interessant å delta i lesinga av ei bok som eg før visste lite om. Capek såg alt i 1936 faren i framveksande nazisme. Boka er ein allegori over alt det forferdeleg som skulle ramme Europa.
Så derfor: Takk til Ajiniakra som starta denne felleslesinga juli 2016! Det har vore givande!

Samfunnssatire som fortsatt rammer

I Salamanderkrigen setter enkeltmennesker, bedrifter og nasjoner i gang prosesser som ender med å true hele menneskeheten. Forretningsmannen Bondy begynner avl av salamandere som er svært så lønnsom for ham og hans firma, men har ikke vett eller insentiver til å stanse overproduksjon. Men når faren for verden blir overhengende, erklærer Europas utenriksministre at siden salamandere ikke utgjør en nasjon, kan heller ikke landene i felleskap gjøre noe. Tilsvarende unyttige utspill kommer fra filosofer, advokater, militære, journalister. Tilslutt er det bare én person nederst på rangstigen, portåpneren Povondra, som synes han har noe skyld for misèren. Et typisk eksempel på hva moderne psykologer vil kalle attribusjonsfeil.

Satiren er selvsagt et produkt av tiden boka ble skrevet i, men mange av fenomenene som Čapek raljerer over, må vi fortsatt finne oss i å leve med.

...Sjakk! Jeg tapte det partiet. Jeg kom plutselig på at hvert sjakktrekk er gammelt og har allerede blitt utført av en eller annen. Kanskje vår historie også er blitt spilt en gang før, men vi flytter våre brikker med de samme trekk mot de samme nederlag...

Som bekjent er alle samlere rede til å stjele eller drepe når det gjelder å skaffe nye nummer til samlingen sin. Men det forringer på ingen måte deres moralske karakter.

"Krig?" mente herr Povondra. "Det må nok en verdenskrig til for at statene kan dele opp havet mellom seg. Men vi blir nøytrale. Det må da være noen nøytrale også, til å levere våpen og slikt til de andre. Slik er det," bestemte herr Povondra. "Men dere kvinnfolk forstår ingen ting av det."

Nå hadde hans liv fått en mening det var en samlers liv. Kveld etter kveld satt han og ordnet og tellet utklippene sine for fru Pondravas overbærende øyne; hun visste at alle menn er delvis gale og delvis noen store unger.

Som bekjent: jo større mann, desto mindre har han stående skrevet på dørtavlen.

Her legger jeg bøker som omhandler samfunn i oppløsning - der karakterene lever i det motsatte av en utopi. Ofte vil de også være postapokalyptiske.

Jeg lagde tidligere en liste over de tretti beste bøkene noensinne skrevet. Her kommer fortsettelsen.

Dette er romaner jeg stadig vender tilbake til. Skatter. Jeg er ikke så begeistret for lykkelige slutter - det skal helst gå riktig åt helvete på mest forsmedelige vis.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Fredrik Wandrup er litteraturredaktør i Dagbladet. Han har lest mange bøker. I 2008 ga han ut en bok med 333 boktips. Boka er delt inn i 33 deler med kreative tema. Han har en lang twitter-melding på hver bok, men det han gjør veldig bra er å skrive om romanene på en personlig måte og uten å avsløre viktige deler av handlingen. Anbefaler.

• "Menneskets lodd" av André Malraux
  • "Leoparden" av Guiseppe Tomasi di Lampedusa