Plattform

av (forfatter) og Per E. Fosser (oversetter).

Cappelen 2004 Heftet

Michel er en desillusjonert byråkrat i kulturdepartementet. Ingenting ser ut til å kunne rokke ved hans resignerte livsholdning, inntil han treffer Valérie, som jobber for en av landets største reiseoperatører. Sammen finner de løsningen på det moderne menneskets grunnleggende ensomhet : sexturisme. Det vestlige mennesket har blitt kaldt, rasjonelt og ekstremt individorientert, seksualiteten klinisk og steril. For å kunne bryte dette mønsteret, gjenoppdage kroppens gleder og lære å hengi seg til noe større enn seg selv, er nytelsesreiser til Thailand svaret. Reiser vi ikke alle på ferie for å få et lite eventyr?, spør Michel.

Med romanen Plattform har Michel Houellebecq nok en gang klart å skape storm. Ikke bare i hjemlandet Frankrike, men også internasjonalt har hans nye skandaleroman vakt enorm oppsikt.
Bokas hovedperson, Michel, er en desillusjonert byråkrat i kulturdepartementet. Ingenting ser ut til å kunne rokke ved hans resignerte livsholdning, inntil han treffer Valérie, som jobber for en av landets største reiseoperatører. Sammen finner de løsningen på det moderne menneskets grunnleggende ensomhet: sexturisme. Det vestlige mennesket har blitt kaldt, rasjonelt og ekstremt individorientert, seksualiteten klinisk og steril. For å kunne bryte dette mønsteret, gjenoppdage kroppens gleder og lære å hengi seg til noe større enn seg selv, er nytelsesreiser til Thailand svaret. Reiser vi ikke alle på ferie for å få et lite eventyr?, spør Michel.

Igjen har Houellebecq skrevet en roman det ikke er mulig å forholde seg likegyldig til. Karakterenes høyst kontroversielle oppfatninger om seksualitet, religion og moral sjokkerer. Men bak de sensasjonspregete ytringene møter vi mennesker som også evner å vekke sympati. Det er noe ubehagelig aktuelt ved denne romanen - både ved Michels usminkede refleksjoner om seg selv og samtiden, og ved den desperasjonen som kommer til uttrykk gjennom hans ekstreme løsninger.

Orig.tittel: Plateforme

Oversatt av Per E. Fosser

Les utdrag fra boken

Anmeldelser
"Provoserende? Sikkert. Men så er dette også en roman som biter, særlig der vi er ømme fra før. I høstflommen av velmenende, snille, flinke og impotente bøker, er Plattform en kampstein i strømmen."
Pål Gerhard Olsen, Bergens Tidende
Les hele anmeldelsen her

"Etter mitt syn er Plattform et bevis på at det fortsatt lar seg gjøre å skrive provoserende litteratur uten at man forfaller til spekulativ omgang med det stoffet man tar opp."
Øystein Rottem, Dagbladet
Les hele anmeldelsen her

"Houellebecqs genistrek er at han kobler den seksuelle frigjøringen i Vesten til den økonomiske liberalismen.
Hvor ofte leser du egentlig en underholdende pageturner av en roman som samtidig formulerer originale og radikale tanker om den vestlige sivilisasjonens utvikling. Du har sjansen nå."
Ane Farsethås, Dagens Næringsliv

"Hardtslående aggresiv tendensroman. Vil du lese ei bok med høg temperatur og med provoserande tematikk, er Plattform årets roman."
Halvor Fosli, Dag og Tid

"Dette er en roman som griper tak, uten omsvøp, uten avdempninger. Det er en foraktfull analyse av det moderne menneske, avkledd og uten aktelse."
Kjell Eriksson, Sarpsborg Arbeiderblad
Les hele anmeldelsen her

"Bokens store styrke ligger i beskrivelsen av forelskelsen. Uansett hvor problematisk vår romanperson er, er det noe genuint i Houellebecqs beskrivelse av hvordan den forlorne og forhutlede skikkelsen får ny glød.
Det er sjeldent den franske samtidslitteraturen vi får oversatt til norsk har en slik grad av aktualitet."
Espen Stueland, Klassekampen

ISBN13 9788202234027

EAN 9788202234027

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted Frankrike Thailand

Alt kan skje i livet - framfor alt ingenting.

Jeg har bare middelmådige drømmer. Som alle vesteuropeere ønsker jeg å reise. Men det er ikke problemfritt: språkbarrierer, generelt dårlig organisering av transport, faren for tyveri eller bedrageri - for å si det rett ut: det jeg innerst ønsker meg, er å være turist.

Jeg betraktet meg selv med avsky i speilet på badeværelset. Det stramme byråkratfjeset mitt stemte i tragisk høy grad overens med resten, for i det store og hele liknet jeg akkurat det jeg var: en funksjonær i førtiårene som i ferien sin forsøkte å kle seg ut som en ungdom.

Jeg kunne ikke fatte og begripe at aktivitetslederne torde håpe på at vi skulle kaste oss entusiastisk ut i kontaktkvelder eller trestemt allsang.

• "Lanzarote" av Michel Houellebecq
  • "Utvidelse av kampsonen - roman" av Michel Houellebecq