Muligheten av en øy

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen 2006 Innbundet

Bokens hovedperson, Daniel, er en berømt stand-up komiker. Bak en ferniss av politisk korrekthet, serverer han sitt publikum vitser som spiller skamløst på deres fordommer. Han er selv overrasket over hvor langt han kan gå, og fremdeles høste applaus. Men han begynner å gå lei av seg selv, kynismen og av latteren. Han har et håp om at det kan være mulig for ham å oppleve kjærligheten. Daniels fremtidige kloner er med på å kommentere sin opprinnelige forgjengers liv, som fra deres ståsted ofte fortoner seg uforståelig.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788202255053

EAN 9788202255053

Stor på alle måter, både i ambisjon og lengde. Science fiction, modernitet, religionskritikk, kjønnskamp, humor, sekt-liv og mye annet. Treffer kanskje ikke i alt den forsøker på, men setter absolutt tankene i sving, og jeg elsker forfattere som ikke er redd for å sikte høyt. Den mest tilgjengelige Houellebecq-boka?

Ugjengjeldt kjærlighet suger all livskraft ut av deg.

Det verste var at jeg ble betraktet som en humanist; en litt motstrøms humanist riktignok, men like fullt en humanist. Her er, som illustrasjon, en av vitsene jeg krydret forestillingene mine med:

"Vet du hva man kaller fettet rundt vagina?

-Nei.

En kvinne."

Merkelig nok kunne jeg ha med den typen vitser og likevel få gode kritikker i Elle og Télérama; etter at det hadde dukket opp annen generasjons arabiske innvandrere på scenen, var det mulig å skeie ut med sexistiske vitser.

Den eneste muligheten man har til å overleve når man virkelig er blitt forelsket, er å skjule det for kvinnen man elsker, og alltid prøve å late som man ikke bryr seg så veldig. (...) Kjærlighet gjør svak, og den svakeste parten blir undertrykt, pint og til slutt drept av den andre, som på sin side undertrykker, piner og dreper uten å ville noe vondt, uten å føle noen glede heller, men bare gjør det, totalt likegyldig; dette er altså hva menneskene til vanlig kaller kjærlighet.

[...] ringte han henne. De skulle aldri møtes igjen, men han ringte henne flere ganger; hun svarte, vennlig i begynnelsen, men hun var helt fast på at hun ikke ville møte ham igjen. Siden han merket at denne metoden ikke førte fram, gikk han over til å sende tekstmeldinger, og deretter mail, han gikk gjennom alle de dystre etappene på veien mot det punktet der all virkelig kontakt opphørte. [...] Til slutt skrev han flere brev til henne, som aldri ble besvart.

Den dagen sønnen min begikk selvmord, lagde jeg speilegg med tomat. "Det er bedre å være en levende hund enn en død løve," som Forkynneren så klokt sier det. Jeg hadde aldri vært noe glad i den ungen: Han var like dum som moren sin, og like ondskapsfull som faren. Bortgangen hans var langt fra noen katastrofe; mennesker som ham klarer man seg godt foruten.

Mest sannsynlig et evigvarende prosjekt i å grave opp denne type litteratur på norsk. Planen er også å lage noen klare definisjoner på P-A og dystopia med kriterier som må oppfylles for å bli karakterisert som dette.
Jeg kommer ikke til å ha lest alle bøkene som legges til her til enhver tid da den er ment som huskeliste og for research (i mangel av et bedre norsk ord).

Bøker om hvordan nettet påvirker oss.

Disse er blitt værende i minnet.

bare til eget bruk

• "Plattform" av Michel Houellebecq