Lanzarote

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Hovedpersonen i denne boken går på impuls inn i et reisebyrå, og ender opp med å reise til Lanzarote. Der møter han noen fascinerende mennesker, der i blant de svært inkluderende tyske lesbene Pam og Barbara, og politibetjenten Rudy fra Luxembourg.

Når vår navnløse forteller innser at han står overfor nok en mislykket nyttårsfeiring, går han på impuls inn i et reisebyrå. På grunn av hans begrensede midler og generelle uvilje mot muslimske land, foreslår reisebyråagenten at han skal dra til øya Lanzarote, hvor det tjuende århundrets hedonisme utfolder seg i et bisart, månelignende landskap.

På Lanzarote møter han noen fascinerende mennesker, deriblant de svært så inkluderende tyske lesbene Pam og Barbara. Vil de lykkes i å forføre Rudy, en politibetjent fra Luxembourg, som for tiden lever i eksil i Brussel? Eller vil Rudy i stedet bli med i den azraeliske sekten, som forbereder seg på at menneskeheten skal få besøk av utenomjordiske? Og vil ferien på øya bli en suksess?

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202304720

EAN 9788202304720

Omtalt sted Lanzarote

Jeg likte forsåvidt boka, men synes slutten var litt merkelig i forhold til resten av boka, og litt foredragsaktig.. Artig å lese fra Lanzarote, og således var det en fin og morsom reiseskildring, selv om ikke alt var like lystig.

Mitt blogginnlegg her: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/01/en-tur-til-lanzarote-med-michel.html#more

Klassisk Houellebecq i en litt for liten innpakning. Fin og konsentrert smakebit på hans forfatterskap.

Egentlig skjønte jeg Rudi godt. Når det er sagt, hadde han imidlertid tatt feil på ett punkt: Det går fint an å leve uten håp om å få noe ut av livet; det er til og med det vanligste. Stort sett sitter folk mest hjemme hos seg selv og er glade for at telefonen aldri ringer, og når den ringer lar de svareren gå. Ingen nyheter er gode nyheter. Stort sett er det slik folk er, jeg også.

Ja, hva finner vel ikke nordmenn på. Nordmenn er nesten gjennomsiktige; eksponeres de for sollys, dør de.

Som man ser, er ikke engelskmenn velsignet med noen spesielt stor appetitt på nye oppdagelser. Og når man er på stedet, konstanterer man at de ikke er interessert i arkitektur eller natur eller i noe som helst annet. Etter et kort opphold på stranda samler de seg tidlig på kvelden rundt de merkeligste drinker. Tilstedeværelsen av engelskmenn på et feriested gir altså ingen indikasjoner på hvor spennende eller pent eller egnet for turisme dette stedet er.

Flotte bokillustrasjonar!

På leselista sommeren 2013.

• "Plattform" av Michel Houellebecq
  • "Muligheten av en øy" av Michel Houellebecq