Lanzarote

av (forfatter) og Thomas Lundbo (oversetter).

Cappelen Damm 2011 Heftet

Hovedpersonen i denne boken går på impuls inn i et reisebyrå, og ender opp med å reise til Lanzarote. Der møter han noen fascinerende mennesker, der i blant de svært inkluderende tyske lesbene Pam og Barbara, og politibetjenten Rudy fra Luxembourg.

ISBN13 9788202347222

EAN 9788202347222

Omtalt sted Lanzarote

Jeg likte forsåvidt boka, men synes slutten var litt merkelig i forhold til resten av boka, og litt foredragsaktig.. Artig å lese fra Lanzarote, og således var det en fin og morsom reiseskildring, selv om ikke alt var like lystig.

Mitt blogginnlegg her: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/01/en-tur-til-lanzarote-med-michel.html#more

Stor humor og skarp samfunnskritikk. Jeg har lyst å lese mer av denne forfatteren!

Klassisk Houellebecq i en litt for liten innpakning. Fin og konsentrert smakebit på hans forfatterskap.

Vil betegne boka som en annerledes reiseskildring. Har lest bedre bøker av Houellebecq.

Ja, hva finner vel ikke nordmenn på. Nordmenn er nesten gjennomsiktige; eksponeres de for sollys, dør de.

Egentlig skjønte jeg Rudi godt. Når det er sagt, hadde han imidlertid tatt feil på ett punkt: Det går fint an å leve uten håp om å få noe ut av livet; det er til og med det vanligste. Stort sett sitter folk mest hjemme hos seg selv og er glade for at telefonen aldri ringer, og når den ringer lar de svareren gå. Ingen nyheter er gode nyheter. Stort sett er det slik folk er, jeg også.

Som man ser, er ikke engelskmenn velsignet med noen spesielt stor appetitt på nye oppdagelser. Og når man er på stedet, konstanterer man at de ikke er interessert i arkitektur eller natur eller i noe som helst annet. Etter et kort opphold på stranda samler de seg tidlig på kvelden rundt de merkeligste drinker. Tilstedeværelsen av engelskmenn på et feriested gir altså ingen indikasjoner på hvor spennende eller pent eller egnet for turisme dette stedet er.

I Paris var det kaldt, og alt var ubehagelig, som det pleide. Hva er vitsen med å fortsette? Alle kjente livet og livets utfall. På ny måtte jeg vende meg til vinteren, som synes aldri å ville ta slutt, og til det tjuende århundret, som heller ikke synes å ville ta slutt.

Flotte bokillustrasjonar!

På leselista sommeren 2013.

Bøker jeg har lest/hørt i 2020.

• "Plattform" av Michel Houellebecq
  • "Muligheten av en øy" av Michel Houellebecq