Om utregning av romfang

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Press 2022 Innbundet

Ute på en kort reise opplever Tara Selter plutselig at tiden er gått i stykker. Hun står fast i attende november og dagen gjentar seg om og om igjen. Hun reiser hjem til ektemannen Thomas, som ikke er fanget i tiden som henne. Hver morgen må hun forklare ham om sin virkelighet med vissheten om at neste dag vil forløpe på samme måte. Mens de prøver å tilpasse seg den regnfulle novemberdagen, begynner de å forstå konsekvensene av tidens stillstand.

Om utregning av romfang 1 er en stor litterær begivenhet. Solvej Balle har brukt trettifem år på dette prosjektet som skal bestå av sju bøker. De tre første bøkene er nominert til Nordisk råds litteraturpris og har fått en fabelaktig mottakelse i hjemlandet Danmark.

Forlag Press

Utgivelsesår 2022

Omtalt sted Frankrike

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2022

Dette er en utrolig spennende sci-fi aktig bok om en kvinne som lever den samme dagen om og om igjen. Fanget i dette rommet, denne beholderen, denne time-loopen skal hun gjennom syv bøker prøve å finne veien tilbake gjennom en sprekk i tiden slik at tiden atter en gang kan gå fremover igjen.

Boken anbefales inderlig!

Les gjerne omtalen min her.

BOKOMTALE: Om utregning av romfang av Solvej Balle. Leseeksemplar fra Press

Tara Selter er på reise for å kjøpe inn verker til antikvariatet hun og mannen driver. Da hun en morgen våkner på hotellrommet, opplever hun noe rart. Hun får utlevert gårsdagens avis, og en av hotellgjestene gjør den samme tabben som han gjorde dagen før. Det viser seg at Tara opplever den samme dagen på nytt – ikke bare det, hun sitter fast i den attende november. Hver dag hun våkner er det fortsatt den samme dagen.

Pluss for artig, kreativ og original historie. Spenningen ligger i hva Tara gjør ut av alle versjonene av dagen, og om hun kommer nærmere en løsning på tidsproblemet – og ikke minst hva er det som har forårsaket dette.

Les hele omtalen her

Boken har fått nominasjoner og høye terningkast og skryt fra alle kanter. Derfor er det nesten så jeg ikke tør å si høyt at jeg kjedet meg gjennom mesteparten av teksten. Her fant jeg hverken språk eller handling som var verdt å bruke tid på, og angrer på at jeg leste ferdig. Og ja – jeg skjønner at feilen må ligge hos meg.

Kjetil

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Eufori - en roman om Sylvia Plath" av Elin Cullhed