Kaninene synger i mørket

av (forfatter) og Thore Hansen (illustratør).

Aschehoug 2001 Innbundet

Alle eventyr begynner i virkeligheten, sier Onkel Robert, og plutselig er han søkk borte. Else synes det er svært vanskelig å finne han igjen, særlig når hun ikke helt vet hvor hun skal lete. Men hun får litt hjelp. Av en tiriltunge som snakker, men som ikke kan håndhilse, et ekte mirakel og en flygende hund. Og av kaninene som synger i mørket.

Det er noe rart med fortellingen. Noen er fjerne og underlige, andre er så nær at du lever midt i dem. Og det er ingenting som absolutt ikke går an. Dette er en sånn fantastisk fortelling, midt imellom helt rart og helt nært. En fortelling fra og om fantasiens grenseløse kilde.

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203244018

EAN 9788203244018

Genre Fantastisk litteratur

Av og til syntes hun tiden gikk fryktelig langsomt, og av og til syntes hun tiden gikk fryktelig fort. Men i virkeligheten går den jo ikke i det hele tatt, tenkte hun. Det er vi som går. Tiden er bare den veien vi går. Når vi slutter å gå den, finnes den ikke mer. Da er vi for evig og alltid der fortiden er.

"Dere er kaninene!" ropte hun. "Dere er kaninene som ikke kommer inn i kaninhullene." Roddy nikket dystert. "Det stemmer. Vi er de fredløse kaninene i Shotoverskogen." "Å?" sa Else. "Tar dere fra de rike og gir til de fattige akkurat som Robin Hood?" "Det kan være det samme," sa Roddy. "Men hvis du noen gang skulle trenge hjelp, vet du hvor du finner oss." "Nei," sa Else. "Det gjør jeg ikke." "Det er sant," sa Roddy. "Men det spiller ingen rolle, for vi kan sannsynligvis ikke hjelpe deg uansett."

Alle eventyr begynner i virkeligheten, vet du ikke det?

Else hadde mest lyst til å sette seg ned i gresset for å gråte, og siden det var det hun hadde mest lyst til, gjorde hun det også.

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

Utvalget i denne listen er helt og holdent subjektivt. Jeg leste sikkert også andre ting, men det er disse bøkene jeg husker klarest og som gir meg nostalgiske minner.

Jeg har ofte tenkt over at hvilke bøker som gjør mest inntrykk i barndommen egentlig er ganske tilfeldig på det viset at det ofte kom an på hva som var tilgjengelig. Tenker også at det ikke bare er selve historien som gjør at man husker en bok, men også hvordan man opplevde å lese den, f.eks. når noe ble veldig spennende eller morsomt. Kort sagt hvem man var da man leste den for første gang.

Jeg leste en god del bøker på ungdomsskolen og videregående og har fortsatt lesegleden inntakt, selv om mengden har avtatt noe. Derfor tenkte jeg at det var fint med en liten liste over de bøkene som har gjort størst inntrykk på meg gjennom mine år som bokelsker, og som jeg fortsatt tenker på.

Kjøpt mandag 25. mars 2013. De hadde to bord med fulle med bøker. De legger ut nye bøker når noen har kjøpt bøker og det er plass til flere nye. Da jeg pakke godt fikk jeg 34 bøker ned i denne standard plastposten fra Deichmanske bibliotek for 50 kr (det blir ca. kr 1,47 pr. bok): http://www.deichmanske-bibliotek.oslo.kommune.no/avdelinger_apningstider/stovner/

Dyrene synes det var urettferdig at jeg bare lagde fugl og fjær-liste. Så, dette er bøker jeg har lest, eller skal lese, som har dyr eller pels i tittelen. Eller på coveret.

• "I går var i dag i morgen" av Klaus Hagerup
  • "Landet der tiden var borte" av Klaus Hagerup