Naustet

Samlaget 1989 Innbundet

Naustet er spennande som ein kriminalroman, skriven i ein repeterande, sugande stil, enkel og vanskeleg på same tid. I løpet av tre dager utspelar det seg ei trekanthistorie mellom ein eg-person, barndomskameraten Knut og kona til Knut. Det handlar om venskap, kjærleik, sjalusi og død.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 1989

Gratulerer til Jon Fosse for velfortjent Nobelpris i litteratur.
Prisen gjorde meg nysgjerrig på hans forfatterskap.
Naustet er en fascinerende bok om indre dialog og mye uro. Repeterende men likevel blir jeg sugd inn og vil høre mer.
Supergod oppleser, Anderz Eide som passet perfekt til stemmen i boka.
Gleder meg til å lese mer fra Jon Fosse!

Jon Fosse skriv så utruleg godt, kjenslenært, repeterande, med stadig nye utbroderinga i disse repiteringane sine. Denne boka her ei mysteriebok. Ei mysteriebok om uro. Ei uro som er til å ta og føle på heilt frå start til mål, kor han i myseriet er innom alle kjenslene mellom håpet og svartsjukå, før han går inn i savnet og uroa. Dette er ei bok som må lesast. Har du ennå ikkje gjort det - gjer det.

Naustet som lydbok: Nydelig lest, spennende, bevegende, foruroligende handling. Trekantdrama over tre dager en sommer i en liten vestlandsbygd. En av Fosses sentrale romaner. Åpningsreplikk: Eg går ikkje ut lenger, ei uro er kommen over meg, og eg går ikkje ut.

Sikkert 20 år sidan eg las boka, men eg tenkjer på ho innimellom framleis. Den beste eg har lese av Fosse. For øvrig kjende eg meg att i ein del av det som blir skrive.

Etter Nobelprisen ble annonsert ble jeg nysgjerrig på å lese noe av han. Hadde sett et skuespill tidligere. Fascinerende skriveform. Imponerende hvordan han får frem ukike menneskelige følelser og relasjoner. En flott forfatter i sin tid. Men noget sært og jeg kommer ikke til å lede så mye mer av han.

Eg går ikkje ut lenger, ei uro er kommen over meg, og eg går ikkje ut. Det var i sommar uroa kom over meg. Eg trefte Knut'en igjen, eg hadde ikkje sett han på sikkert ti år. Knut'en og eg, alltid var vi saman. Ei uro er kommen over meg. Eg veit ikkje kva det er, men uroa verker i den venstre armen, i fingrane. Eg går ikkje ut lenger. Eg veit ikkje kvifor, men det er fleire månader sidan eg sist var utom døra. Det er berre denne uroa. Det er derfor eg har bestemt meg for å skrive, eg skal skrive ein roman.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Etter at jeg ble medlem her inne, har en helt ny litteraturverden åpenbart seg for meg. Dette er en liste over bøker jeg har lest som følge av påvirkning fra andre bokelskere. Noen bøker er bokelskere jeg følgers favoritter, enkelte bøker/forfattere har jeg fattet interesse for etter å ha lest bokomtaler, og atter andre er verker jeg fått konkrete tips om. Tusen takk til alle dere som skriver om bøkene dere har lest eller leser, det er nettopp dette som gjør denne siden helt unik og verdifull for alle oss som virkelig elsker bøker og det skrevne ord!

Har etterhvert blitt stadig mer glad i å lese bøker skrevet på nynorsk. Noen ganger fordi nynorsk kan føles nærmere min dialekt (trøndersk) enn bokmål, men aller oftest på grunn av at jeg rett og slett synes nynorsk er et nydelig og rikt skriftspråk. Setter også pris på mulighetene til dialektuttrykk nynorsken gir. Her er mine favoritter (i tilfeldig rekkefølge) så langt:

"Alle" lager julekalender. På Sølvberget plukket vi 2015 ut korte bøker og filmer - kortere enn 150 sider eller 90 minutter spilletid for filmene. (Folk har det for travelt til å lese mursteiner før jul, var tanken vår). Denne listen inneholder bøkene vi valgte ut.

• "Bly og vatn" av Jon Fosse
  • "Stengd gitar - roman" av Jon Fosse