Når isen brister

av (forfatter), Elisabeth Bjørnson (oversetter), Silje Storstein (oppleser), Andrei Faitas (oppleser) og Bodil Vidnes-Kopperud (oppleser).

Lydbokforlaget 2018 Lydfil

Hun forelsker seg i den øverste sjefen. Kort tid etter forsvinner han, og liket av en ung kvinne blir funnet i huset hans. Emma har en elsker. En elsker som er alt hun har drømt og mere til. Det er bare ett problem, han er direktør i kleskjeden som hun arbeider for. En upraktisk detalj, men samtidig veldig pirrende. Etter forlovelsesmiddagen deres forsvinner Jesper sporløst. Og ikke lenge etter blir en ung kvinne funnet bestialsk myrdet i hans flotte hus i en fasjonabel forstad til Stockholm.

Peter Lindgren er en resignert, men rutinert politietterforsker. Han får hjelp av atferdsforskeren Hanne Lagerlind i etterforskningen av det bestialske drapet på den unge kvinnen. Drapet har tydelige likheter med en ti år gammel sak, som fortsatt er uløst. Hvem er den drepte kvinnen? Har drapet noe med den ti år gamle saken å gjøre? Og hvor er den forsvunne elskeren?

«Når isen brister» er en psykologisk krim, både skremmende og overraskende.

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Omtalt sted Sverige

jeg er kjempeheldig som finner så mange fine spennende krimbøker- Dette er nok en!!!!

Emma jobber i en stor, svensk kleskjede. Familieforholdene hennes har aldri vært gode, og hun har veldig dårlig selvtillit. I tillegg har hun en tendens til å stikke hodet i sanden - brødboksen hennes er stappfull av regninger og purringer. Så hun klarer ikke helt å skjønne at Jesper er elskeren hennes. Han er rik, snill og sjarmerende, men han er også direktør i kleskjeden hun jobber for. Derfor må de holde forholdet hemmelig. Det sliter på forholdet, men så frir Jesper, og Emma er i lykkerus. De skal feire med middag hos henne, men Jesper dukker aldri opp. Han er sporløst forsvunnet.
Noen måneder senere blir en ung kvinne funnet drept i Jespers hus. Mordet har en tydelig likhet med et uoppklart mord fra ti år tilbake.
Politietterforsker Petter Lindgren og teamet får hjelp av adferdsforskeren, Hanne Lagerlind. Kan de to drapene ha noe med hverandre å gjøre? Hvem er den unge kvinnen, og hvor i all verden er Jesper?

Mange løse tråder, som sakte, men sikkert nøstes opp. Noe langdryg i forhold til de neste bøkene hennes.

Flere lyst til å lese bøker.

• "Alle midler tillatt - kriminalroman" av Jenny Rogneby
  • "Adventsdrapene - roman" av Alastair Gunn