Alle lyver

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

Alle lyver. En familie i fritt fall.

Maria er heldig, og hun vet det. Hun trives i jobben som lærer, hun elsker sønnen sin, sin nye mann Samir og - som oftest - bonusdatteren Yasmin. Men når Yasmin sporløst forsvinner en desembernatt og Samir blir anklaget for å ha drept sin egen datter, raser Marias tilværelse sammen.
Ingen kan vel drepe sitt eget barn? I alle fall ikke mannen hun elsker og kjenner så godt?
Alle lyver handler om den fine linjen mellom løgn og sannhet som vi stadig balanserer på. En besettende kriminalroman og en skildring av en familie i fritt fall.

ISBN13 9788205547629

EAN 9788205547629

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

BOKOMTALE: Alle lyver av Camilla Grebe. Leseeksemplar fra Gyldendal

Maria og Sami er gift. Maria har sønnen Vincent som har downs syndrom, og Sami har datteren Yasmin. En kveld er Sami alene hjemme med ungene, ringer han til Maria. Yasmin er borte, og de er redd for at hun kan ha tatt livet av seg. Etterhvert blir Sami anklaget for å ha drept datteren.

Dette var en historie som jeg likte godt. Jeg har likt alle bøkene til Camilla Grebe, og spesielt Dvalen - men dette er, etter min mening, hennes absolutt beste bok.

Les hele omtalen her

Maria jobber som lærer, er mor til Vincent, gift med Samir, som har datteren, Yasmin. Den siste tiden har Yasmin vært i opposisjon. Hun vil feste i stedet for å gjøre skolearbeid, men Maria har også sett at hun virker trist, og vekten har gått kraftig ned. Som stemor, føler hun ikke at hun kan ta det samme ansvaret for henne som Samir, og han er veldig engasjert i både datteren og stesønnen. Dessuten er ikke Yasmin nevneverdig opptatt av å snakke om alvorlige ting med Maria. Hun nekter for at det er noe galt.
Da Yasmin forsvinner, rakner alt for familien. Det virker som selvmord, men så blir Samir arrestert og beskyldt for å ha drept datteren. Maria skjønner ingenting. Samir kan aldri ha gjort datteren noe vondt - eller kjenner hun ikke ektemannen overhodet?

Det er veldig godt driv, og nysgjerrigheten pirres hele tiden. Hva har skjedd med Yasmin, og forteller alle egentlig sannheten?

• "Siste gang jeg så deg" av Liv Constantine
  • "Det du gjorde" av Claire McGowan