Alle lyver

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Gyldendal 2021 Innbundet

ISBN13 9788205547629

EAN 9788205547629

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

BOKOMTALE: Alle lyver av Camilla Grebe. Leseeksemplar fra Gyldendal

Maria og Sami er gift. Maria har sønnen Vincent som har downs syndrom, og Sami har datteren Yasmin. En kveld er Sami alene hjemme med ungene, ringer han til Maria. Yasmin er borte, og de er redd for at hun kan ha tatt livet av seg. Etterhvert blir Sami anklaget for å ha drept datteren.

Dette var en historie som jeg likte godt. Jeg har likt alle bøkene til Camilla Grebe, og spesielt Dvalen - men dette er, etter min mening, hennes absolutt beste bok.

Les hele omtalen her

Maria jobber som lærer, er mor til Vincent, gift med Samir, som har datteren, Yasmin. Den siste tiden har Yasmin vært i opposisjon. Hun vil feste i stedet for å gjøre skolearbeid, men Maria har også sett at hun virker trist, og vekten har gått kraftig ned. Som stemor, føler hun ikke at hun kan ta det samme ansvaret for henne som Samir, og han er veldig engasjert i både datteren og stesønnen. Dessuten er ikke Yasmin nevneverdig opptatt av å snakke om alvorlige ting med Maria. Hun nekter for at det er noe galt.
Da Yasmin forsvinner, rakner alt for familien. Det virker som selvmord, men så blir Samir arrestert og beskyldt for å ha drept datteren. Maria skjønner ingenting. Samir kan aldri ha gjort datteren noe vondt - eller kjenner hun ikke ektemannen overhodet?

Det er veldig godt driv, og nysgjerrigheten pirres hele tiden. Hva har skjedd med Yasmin, og forteller alle egentlig sannheten?

Kanskje ser vi heller ikke personen for det den egentlig er, siden kjærligheten virkelig både er og gjør blind, slik den må være. Hvorfor skulle vi ellers snu opp med på livet for å begynne på nytt med en ny person? Hvorfor skulle vi flytte sammen, rokke ved inngrodde rutiner og kompromisse om alet som er viktig? Kjærligheten vil forandring, og forandring gjør vondt.

• Lykken er lett på foten, sa han. - Den er som svensk sommer. Plutselig den dukker opp. Og like fort, den forsvinner igjen, uten å gi forvarsel.

Egen liste over leste bøker

• "Hun "var" velkommen" av Adele Parks
  • "Siste gang jeg så deg" av Liv Constantine
  • "Gutten fra barnehjemmet" av Mark Hill
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Ild og dype vann" av Camilla Grebe
  • "Andre åndedrag" av Sofie Sarenbrant