Knokkelgraven

av (forfatter) og Anlaug Lia (oversetter).

Goliat forlag, krimforlaget 2018 Innbundet

En ung kvinne forsvinner sporløst mens hun er på backpacking i Thailand i 1990. Nesten 30 år senere blir kvinnens benrester funnet på et engelsk jorde, og i løpet av få timer blir kjæresten som meldte kvinnen savnet for alle disse år siden funnet drept. Så begynner jakten på å oppklare mordene som tar politietterforsker Ray Mason og privatdetektiv Tina Boyd inn i en mørk og fryktinngytende verden av korrupsjon og dødelige hemmeligheter, der mord er hverdagskost, og der ingen kan føle seg trygge. Noen forbrytelser kan kreve en livsalder for å hevnes.

Forlag Goliat forlag, krimforlaget

Omtalt sted London

I 1990 reiser Kitty og kjæresten Henry til Thailand. Etter en krangel med Henry, forsvinner Kitty sporløst.
30 år senere blir et lik gravd opp i England. Levningene er Kitty, og det er tydelig at hun ble drept.
Like etter kontakter Henry politiet for å fortelle hvem som drepte Kitty. Det er politietterforsker Ray Mason som avhører Henry i huset til advokaten hans. Han krever beskyttelse av politiet, noe Mason ikke kan love. Da Henry blir drept mens Mason er til stede, blir det tydelig at politiet har en vanskelig sak å etterforske.
Sammen med privatetterforsker Tina Boyd, nøster Ray Mason seg sakte men sikkert mot løsningen. De to avslører en verden full av korrupsjon, mørke hemmeligheter, og der et menneskeliv ikke er verdt fem sure sild.

Noe irriterende gjentagelser i dialog o.l. Spennende likevel, og venter spent på fortsettelsen.

Første bok i en serie om de to etterforskerne.

Høres spennende/interessant ut.
Fjerner bøker etterhvert som de blir lest.
Men lista blir bare lenger og lenger. Hm, merkelig.

• "Djeveldansen" av Tore Aurstad
  • "Sekten som gjenoppsto" av Mariette Lindstein