Kastanjemannen

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Forfatteren av den danske TV-serien Forbrytelsen, Søren Sveistrup, er klar med sin første spenningsroman.

I en av Københavns forsteder gjør politiet et uhyggelig funn. En yngre kvinne er drept og etterlatt på en lekeplass. Den ene hånden hennes er skåret av. Over henne henger en liten kastanjemann.
Den unge etterforskeren Naia Thulin settes på saken. Som makker får hun den utbrente etterforskeren Mark Hess. Han er nettopp blitt sendt hjem fra Europols hovedkvarter i Haag. Snart oppdager de at den lille kastanjemannen har et fingeravtrykk fra en jente, som politiet tror er blitt drept. Sosialminister Rosa Hartungs datter, som forsvant ett år tidligere. En mann har tilstått drapet på jenta, og saken regnes for oppklart.
Kort tid etter blir enda en kvinne funnet drept. På stedet finner politiet en ny kastanjemann, som også har fingeravtrykk fra den savnede jenta. Thulin og Hess leter nå etter en sammenheng mellom sosialministerens forsvunne datter og de myrdede kvinnene. Drapene skaper angst over hele landet.
Thulin og Hess kjemper mot tiden, de frykter at morderen har en plan og at flere liv står i fare.
«Nifs krim. Skaperen av TV-serien Forbrytelsen skriver også godt i bokformat.» Elin Brend Bjørhei, VG
«Kastanjemannen har blitt en demonstrasjon av hvordan en roman av dette slaget skal sys sammen. Resultatet er vanvittig spennende!» Ingvar Ambjørnsen, Dagbladet
«..., Kastanjemannen kan bli høstens mest spennende krimsuksess. Sitrende, hoderystende, spennende krim.» Asbjørn Slettemark, A-magasinet

«Sveistrup er en dreven plotbygger med evne til å overraske og med godt utviklet sans for tempopreget spenning og action.» Leif Gjerstad, BOK365

ISBN13 9788205520370

EAN 9788205520370