Heroin chic

Aschehoug 2020 Innbundet

«Et mørkt mesterverk om rus.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 6)

Elise kommer fra et musikalsk hjem på Uranienborg. Alt er tilsynelatende trygt, likevel vil hun bort hjemmefra. Hun vil være vektløs, ikke sette spor. Hun prøver alt. Askese, overskridelser, for lite for mye. Så sitter det. Rusen som gir henne alt hun har ønsket seg - nemlig ingenting. Å fade ut, bli nummen.

Heroin chic er en roman om et sosialt fall uten noen klar årsak. Om en lidelse som ikke er skitnet til av ytre omstendigheter. Den er nok i seg selv. Grunnstoffet.

«Unikt om heroinmisbruk. Det er rått og brutalt, det gjør vondt, men er vakkert skrevet ... Maria Kjos Fonn har en helt unik evne til å fortelle vonde, vakre og verdifulle historier om mennesker på skyggesiden ...» Trine Saugestad Hatlen, VG (Terningkast 5)

«Maria Kjos Fonn skriver konkret og usentimentalt, herdet distansert og troverdig.» Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad, (Terningkast 5)

«Heroin chic er bokhøstens sterkeste leseropplevelse. Maria Kjos Fonn skriver nådeløst om anoreksi, amfetamin og heroin.» Ellen Sofie Lauritzen, Dagens Næringsliv

«Nådeløst og presist ... Maria Kjos Fonn skriver troverdig om rusmisbruk på beste vestkant. ... Det er en sterk roman.» Mari Grydeland, Aftenposten

«Det som gjer at denne romanen skil seg ut, er den kompromisslaust konkrete skildringa av Elises kamp med og mot heroinen. Romanen er på sitt sterkaste når Elise er på sitt svakaste.» Marta Norheim, NRK

«Heroin chic er en iskald og potent skildring av rus og avhengighet.» Vilde Sagstad Imeland, Morgenbladet

«Kjos Fonn skriver spektakulært godt.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land

«Forfatteren greier på mesterlig vis både å vise det vonde og det vakre i den begavede Elises destruktive reise, først inn i spiseforstyrrelsens unådige verden, deretter inn i byens hardeste narkomiljø - og den vanskelige veien ut igjen.» Lisbeth Skøelv, Tara

«Virkelighetsnær, konkret og skremmende (...) at dette setter spor i den som gjennomlever det, og vi som leser om det, er hevet over tvil.» Jan-Erik Østlie, HK-Nytt

ISBN13 9788203268120

EAN 9788203268120

«Pulsen opp, vekta ned. Store pupiller, liten kropp».
Elise har en stemme av sølv, ser ut som en alv og kommer fra et musikalsk hjem på Uranienborg. Til tross for de beste forutsetninger i livet ender hun som narkoman. Det starter med en spiseforstyrrelse, og snart er hun helt ute av kontroll. Gjennom boka følger vi Elise i forsøk på å komme ut av rusen. Hun kommer til trinn ni i Anonyme Narkomane, men vil hun klare å holde seg nykter?
En rå, hjerteskjærende, poetisk og brutalt ærlig fremstilling av rusens jerngrep.

Ei rystande oppleving å lesa denne boka, men for eit språk Kjos Fonn har! Min favoritt til å vinne P2-lytternes romankonkurranse

Elise er 24 år når vi møter henne, men historien starter tidligere. Elise har alt; gode foreldre hun er veldig pen, blond, tynn, og hun synger himmelsk. Veien hennes er på en måte lagt for henne, og selv om hun ikke sier det direkte, så er nok forventningene for mye for henne. Hun har et mørke i seg, og en angst og uro hun ikke klarer å forstå. Hun utvikler spiseforstyrrelser, og døyver fra tidlig alder smerten med piller og alkohol.

Dette er en mørk historie om familie, kjærlighet og rus. Den er direkte vondt å lese til tider, men historien tar noen overraskende veier innimellom, som gjør at dette ikke blir en historie vi har hørt før.

Elise er fra Uranienborg i Oslo. Både hun og moren er musikalske. Elise er solist i koret. Hun er blond, pen, og spesiell. Hun vil være best. Det vil moren hennes også. Med tiden tar det på å alltid være i toppsjiktet. Elise ser seg selv oftere og oftere utenfra. Hun vil bort, samtidig som hun er likegyldig til hva som skjer med henne. Det hjelper å minske kaloriinntaket. Elise sulter seg, og da hun får smaken på rus, er det gjort. Stoffet får henne til å føle seg nummen; verdens beste følelse.

God og rå historie om et sosialt fall, som virker grunnløst. Samlesing med Bokbloggerprisen.

Noen av de andre jentene i behandling hadde traumer som strakte seg tilbake til fra før de ble unnfanget. Ikke jeg. Bere å stå foran speilet på jenterommet og vite at om man aldri kan bli best, så kan man i alle fall bli tynnest.

Vil du lese bøkene som nomineres til bokbloggerprisen

Samlesingsplanen

bilde

En oversikt over leste bøker i 2020.

Lesesirkel på nett

Velkommen til Lesesirkel på nett.
Hver måned leser deltakerne en bok og møtes for å diskutere boken på Zoom.

📕 Februar 2021: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof

📕 Mars/April 2021: Longyfearbyen av Heidi Sævareid