Heroin chic

Aschehoug 2020 E-bok

«Et mørkt mesterverk om rus.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 6)

Elise kommer fra et musikalsk hjem på Uranienborg. Alt er tilsynelatende trygt, likevel vil hun bort hjemmefra. Hun vil være vektløs, ikke sette spor. Hun prøver alt. Askese, overskridelser, for lite for mye. Så sitter det. Rusen som gir henne alt hun har ønsket seg - nemlig ingenting. Å fade ut, bli nummen.

Heroin chic er en roman om et sosialt fall uten noen klar årsak. Om en lidelse som ikke er skitnet til av ytre omstendigheter. Den er nok i seg selv. Grunnstoffet.

«Unikt om heroinmisbruk. Det er rått og brutalt, det gjør vondt, men er vakkert skrevet ... Maria Kjos Fonn har en helt unik evne til å fortelle vonde, vakre og verdifulle historier om mennesker på skyggesiden ...» Trine Saugestad Hatlen, VG (Terningkast 5)

«Maria Kjos Fonn skriver konkret og usentimentalt, herdet distansert og troverdig.» Sigmund Jensen, Stavanger Aftenblad, (Terningkast 5)

«Heroin chic er bokhøstens sterkeste leseropplevelse. Maria Kjos Fonn skriver nådeløst om anoreksi, amfetamin og heroin.» Ellen Sofie Lauritzen, Dagens Næringsliv

«Nådeløst og presist ... Maria Kjos Fonn skriver troverdig om rusmisbruk på beste vestkant. ... Det er en sterk roman.» Mari Grydeland, Aftenposten

«Det som gjer at denne romanen skil seg ut, er den kompromisslaust konkrete skildringa av Elises kamp med og mot heroinen. Romanen er på sitt sterkaste når Elise er på sitt svakaste.» Marta Norheim, NRK

«Heroin chic er en iskald og potent skildring av rus og avhengighet.» Vilde Sagstad Imeland, Morgenbladet

«Kjos Fonn skriver spektakulært godt.» Ingeborg Misje Bergem, Vårt Land

«Forfatteren greier på mesterlig vis både å vise det vonde og det vakre i den begavede Elises destruktive reise, først inn i spiseforstyrrelsens unådige verden, deretter inn i byens hardeste narkomiljø - og den vanskelige veien ut igjen.» Lisbeth Skøelv, Tara

ISBN13 9788203268137

EAN 9788203268137

Noen av de andre jentene i behandling hadde traumer som strakte seg tilbake til fra før de ble unnfanget. Ikke jeg. Bere å stå foran speilet på jenterommet og vite at om man aldri kan bli best, så kan man i alle fall bli tynnest.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Dansk standard - roman" av Kim Leine